حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

حسین تربتی

ثواب زیارت امام حسن علیه السلام

ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی که دربارۀ امام حسن علیه السلام آمده است، نقل کرده است که آن حضرت فرمود: کسی که او را در بقیع زیارت کند، قدمش بر (پل) صراط استوار می شود، در روزی که قدمها می لغزند.

۱٫ رهایی از عقوبت گناهان

امام حسن علیه السلام به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کرد: «یَا أَبَتَاهْ مَا جَزَاءُ مَنْ زَارَکَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَا بُنَیَّ مَنْ زَارَنِی حَیّاً وَ مَیِّتاً أَوْ زَارَ أَبَاکَ أَوْ زَارَ أَخَاکَ أَوْ زَارَکَ کَانَ حَقّاً عَلَیَّ أَنْ أَزُورَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ فَأُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِه؛ ۶ ای پدر! پاداش کسی که تو را زیارت کند، چیست؟ فرمود: فرزندم! کسی که مرا در زمان حیات یا ممات زیارت کند یا پدر و یا برادرت، و یا تو را زیارت کند این است که بر من لازم می شود روز قیامت او را زیارت کنم و از [شرّ] گناهانش او را رها و پاک سازم.»

۲٫ استواری بر پل صراط
ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی که دربارۀ امام حسن علیه السلام آمده است، نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «مَنْ زَارَهُ فِی بَقِیعِهِ ثَبَتَتْ قَدَمُهُ عَلَى الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ؛ ۷ کسی که او را در بقیع زیارت کند، قدمش بر (پل) صراط استوار می شود، در روزی که قدمها می لغزند.»

۳٫ نجات از سختیهای قیامت
پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب به امام حسن علیه السلام فرمود: «تَزُورُکَ طَائِفَهٌ مِنْ أُمَّتِی یُرِیدُونَ بِهِ بِرِّی وَ صِلَتِی فَإِذَا کَانَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ زُرْتُهَا فِی الْمَوْقِفِ وَ أَخَذْتُ بِأَعْضَادِهَا فَأَنْجَیْتُهَا مِنْ أَهْوَالِهِ وَ شَدَائِدِه ؛ ۸تو را گروهی از امّتم زیارت می کنند به قصد نیکی و صله بر من، پس وقتی که روز قیامت شود، آنها را در موقف زیارت می کنم و بازوانشان را گرفته و از هراس و سختی آن روز نجات می بخشم.»

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
در خرابات جهان نور خدا می بینم - شعر به مناست ولادت امام حسن علیه السلام

۴٫ به بهشت رفتن
رسول خدا صلی الله علیه و آله به حسن علیه السلام فرمود: «مَنْ زَارَکَ بَعْدَ مَوْتِکَ أَوْ زَارَ أَبَاکَ أَوْ زَارَ أَخَاکَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ ۹کسی که تو را بعد از فوتت، یا پدر و برادرت را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.»
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که امام حسن علیه السلام در دامن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نشسته بود، سرش را بلند کرد و پرسید: «یَا أَبَهْ ! مَا لِمَنْ زَارَکَ بَعْدَ مَوْتِکَ؟ پاداش کسی که تو را بعد از رحلتت زیارت کند، چیست؟ فرمود: یَا بُنَیَّ مَنْ زَارَنِی بَعْدَ مَوْتِی فَلَهُ الْجَنَّهُ … وَ مَنْ أَتَاکَ زَائِراً بَعْدَ مَوْتِکَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ ۱۰ای پسرم! هر کسی بعد از مرگم مرا زیارت کند، برای او بهشت است، … و کسی که بعد از مرگت برای زیارت تو بیاید برای او بهشت است.»

پی نوشت:

۶) علل الشرایع، صدوق، المکتبۀ الحیدریه، نجف، ۱۳۸۵ ق/۱۹۶۶م، ج۲، ص۴۶۰، ح ۵؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۰، ح۷؛ موسوعه، ج۱، صص ۳۰۳ و ۵۱، ش۱۱۰٫
۷) امالی صدوق، مؤسسۀ الاعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۰ق/ ۱۹۸۰م، ص۱۰۱، مجلس ۲۴، ح۲، بحارالانوار علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۱، ح۱۴٫
۸) مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج۱۰، ص۲۲۸، ح۱٫
۹) فصول المختار، سید مرتضی، المؤتمر العالمی، لالفیۀ شیخ المفید (کنگره هزاره مفید)، ۱۴۱۳ق، اوّل، ص۱۳۰، بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۵، ح۳۷؛ مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج۱۰، ص۳۵، ح۱؛ موسوعه، ج۱، ص۳۰۳٫
۱۰) تهذیب، شیخ طوسی، ج۶، ص۲۰، ح۱؛ مزار المفید، ص۱۸۰، ح۱؛ موسوعه، همان، ج۱، ص۵۲، شماره ۱۱۲، ص۳۰۴٫
منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره۱۴۹٫

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.