حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
درس پنجم: ولادت
۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۷:۲۹
پ
پ

درس پنجم: (کتاب آفتاب زندگانی)

ولادت

وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً (1)

بگو حق آمد و باطل نابود شد؛ به درستی که باطل نابود شدنی است.

تولد امام مهدی علیه السلام در روز جمعه، پانزدهم شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجری به هنگام اذان صبح در شهر سامرا رخ داده است.

معتمد عباسی از طریق روایات شنیده بود فرزند امام عسکری علیه السلام همان پیشوایی است که جهان را از عدل و داد آکنده خواهد ساخت و بساط ستمگران را برخواهد چید. از این رو، به بهانه های گوناگون، بازرس هایی به منزل امام علیه السلام می فرستاد تا به فرزند آن حضرت، دست یابد و او را به قتل برساند. چنان که نمرود و فرعون در پی آن بودند که حضرت ابراهیم و موسی علی نبینا و آله علیهما السلام را به قتل برسانند؛ ولی اراده ی خدای بزرگ، برخواست هرکسی غلبه دارد؛ از این رو؛ به امر خداوند آثار بارداری حضرت نرجس و تولد امام زمان علیه السلام و ایام کودکی آن حضرت در پنهانی انجام شد.

داستان تولد آن حضرت –آن گونه که در کتب شیعه (2) و برخی کتب سنی (3) آمده – چنین است؛

حکیمه خاتون در منزل امام عسکری علیه السلام میهمان بود، چون آماده ی بازگشت به منزل خویش شد، امام علیه السلام به او فرمود:

عمه جان! شب را در منزل ما بمان؛ زیرا امشب فرزندی متولد می شود که در نزد خدای بزرگ، عزیز است. او زمین مرده را زنده خواهد ساخت.

حکیمه پرسید: از کدام همسرتان؟ امام علیه السلام فرمود: نرجس.
حکیمه به درون خانه بازگشت و چون با حضرت نرجس رو به رو شد و آثار حمل در او ندید، در شگفت شد. به نزد امام عسکری علیه السلام بازگشت و شگفتی خود را ابزار داشت. امام علیه السلام تبسم کرد و فرمود:

به هنگام سپیده دم، بارداری او بر تو آشکار خواهد شد؛ زیرا نرجس، مانند مادر موسی است که آثار حمل در او ظاهر نشد و تا هنگام زادن، کسی از آن مطلع نبود؛ چرا که فرعون، شکم زنان باردار را می شکافت تا به موسی دست یابد. این فرزند نیز مانند موسی علیه السلام است.

نیمه شب شد. حکیمه از خواب برخاست و نماز شب به جا آورد. وی منتظر تولد فرزند نرجس خاتون بود؛ اما هنوز اثری از درد زادن در او نبود. نرجس خاتون را دید که بیدار شد و نماز شب خواند و دوباره خوابید. فجر اول دمید و نرجس خاتون هم چنان در خواب بود. هنگام اذان صبح نزدیک می شد. حکیمه خاتون طاقت نیاورد و از قلبش نیاورد و از قلبش چیزی گذشت. ناگاه صدای حضرت عسکری علیه السلام را شنید:

عمه جان! عجله مکن. ولادت نزدیک است.

حکیمه خاتون مشغول تلاوت قرآن شد. لحظاتی بعد، درد زایمان آشکار شد و اندکی پس از آن، حجت خدا و موعود همه ی انبیا- آن که وعده های الاهی را در سرتاسر زمین اجرا خواهد فرمود- متولد شد. آن حضرت به هنگام تولد از هرگونه آلودگی پاک بود و بر بازوی راست او، آیه ی جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً نوشته بود. زانو بر زمین و صورت بر خاک نهاد و در حالی که دو انگشت سبابه را به طرف آسمان قرار گرفته بود شهادتین را بر زبان جاری ساخت و به امامت یکایک امامان اقرار کرد تا به نام خود رسید؛ آن گاه فرمود:

خدایا! آن چه را به من وعده کرده ای برآورده ساز و کار مرا به پایان رسان و مرا ثابت قدم گردان و زمین را به وسیله ی من، پر از عدل و داد کن.

صدای امام حسن علیه السلام بلند شد:

عمه جان! کودک را در آغوش بگیر و نزد من آور.

کودک در آغوش حکیمه به پدر سلام کرد. امام علیه السلام کودک را گرفت و نوازش کرد و زبان را دهان او گذاشت و فرمود: فرزندم، سخن بگو. امام مهدی علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود:

وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ (4)

پس از آن، به توحید و نبوت و امامت یکایک ائمه تا پدر خویش علیهم السلام اعتراف فرمود.

حکیمه اطراف سر آن حضرت، پرندگانی را در پرواز دید. یکی از آنان به امر امام علیه السلام کودک را گرفت و با خود به آسمان برد؛ در حالی که دیگر پرندگان او را دنبال می کردند حکیمه درباره ی آن پرنده از امام علیه السلام پرسید؛ ایشان فرمود:

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف): امام غایب

او روح القدس (برترین فرشته الاهی) است که خدا او را بر امامان گماشته است تا آن ها را در کارها موفق و پایدار کند و ایشان را بر اساس دانش (الاهی) تربیت نماید.

به مناسبت تولد آن حضرت، امام عسکری علیه السلام بنا بر سنت اسلامی، چند گوسفند عقیقه و مقدار زیادی نان و گوشت نیز بین بنی هاشم تقسیم فرمود. (5)

به علت تولد پنهانی، ممکن بود عده ای از شیعان از اعتقاد به آخرین پیشوای الاهی غافل بمانند؛ از این رو، امام علیه السلام نمایندگان و شیعیان مورد اعتماد خویش را از تولد حجت خدا آگاه ساخت. از آن جمله: طی نامه ای به جناب احمد بن اسحاق قمی، وکیل خود در شهر قم، چنین مرقوم فرمود:

فرزند ما متولد شد. پس این خبر را نزد خود پوشیده دار و برای دیگران بازگو نکن که ما این خبر را جز به نزدیکان، به سبب خویشاوندی؛ و به دوستان، به سبب دوستی؛ ابراز نمی کنیم. خواستیم تو را بر آن آگاه سازیم تا همان گونه که ما شاد شدیم، خداوند نیز تو را شاد گرداند. (6)

امام حسن عسکری علیه السلام در مواردی دیگر – آن زمان که منزل از جاسوسان حکومت خالی بود- فرزند خود را به شیعیان مورد اعتماد، نشان می داد و او را حجت پس از خود معرفی می کرد. چنان که در یک ملاقات، آن هنگام که چهل نفر از شیعیان به دیدار حضرت عسکری علیه السلام مشرف شده بودند، آن حضرت به درون خانه رفت و کودکی ماه پاره به همراه خویش آورد و فرمود: این امام شماست. (7)

گاهی نیز پاسخ سوالات علمی و رفع مشکلات مراجعان را به آن حضرت واگذار می فرمود تا پیروان اهل بیت، عملا امام خویش را شناخته، به مقام والای او واقف گردند. چنان که وقتی کامل بن ابراهیم به منزل امام عسکری مشرف شد تا سوالات شیعیان مدینه را از آن حضرت بپرسد با کودکی چهار ساله و خوش سیما مواجه شد که نام او را برد و پرسش هایش را – پیش از آن که آن ها را بپرسد- پاسخ داد. (8)
خداوندا! یاران آن حضرت را یاری و دشمنان او را خوار گردان.

اکنون می دانیم:

1. آیه ای که در آغاز درس آمد با میلاد موعود الاهی چه ارتباطی دارد.
2. چگونه حضرت مهدی علیه السلام و همچون حضرت موسی علیه السلام در پنهانی به دنیا آمد.
3. حتی حکیمه خاتون با آن جلالت قدرش، نمی دانست که حضرت مهدی علیه السلام در شب نیمه شعبان به دنیا خواهد آمد.
4. اولین آیه ای که حضرت مهدی علیه السلام در بدو تولد بر روی دست پدر بزرگوارش قرائت فرمود، آیه ی پنجم سوره ی قصص بود.
5. امام حسن عسکری علیه السلام با همه مراقبت های سخت حکومت عباسی شیعیان خاص خود را از میلاد موعود الاهی باخبر فرمود.
6. حضرت مهدی علیه السلام در کودکی، سوال های ناگفته کامل بن ابراهیم را پاسخ داد.

پرسش های درس 5:

1. امام زمان علیه السلام در کدام شهر و چه زمانی به دنیا آمد؟
2. ولادت امام عصر علیه السلام شبیه کدام پیامبر است؟
3. به هنگام تولد، بر بازوی راست امام زمان علیه السلام کدام آیه نقش بسته بود؟
4. امام زمان علیه السلام در آغاز تولد با چه کلماتی برای ظهور خود دعا کرد؟
5. اولین کلام آخرین حجت خدا در آغوش پدر چه بود؟
6. امام حسن عسکری علیه السلام در خفقان دولت عباسی، چگونه امام زمان علیه السلام را به بستگان و شیعیان خاص خود معرفی فرمود؟
7. آیا کسی امام عصر علیه السلام را در کودکی ملاقات کرده است؟

______________________

1. اسرا/ 82

2. کمال الدین شیخ صدوق باب42
3. شواهد النبوه (عبد الرحمن جامی)
4. قصص/5: و ما می خواهیم بر ضعیف نگه داشتگان در زمین منت نهاده آن ها را به پیشوایی رسانیم و وارث (حکومت و امکانات گذشتگان) گردانیم. این آیه نیز در شان حضرت مهدی علیه السلام می باشد.
5. کمال الدین/ 433 و 434
6. کمال الدین/ 434 ح15
7. اثبات الهداه/7/ص20
8. الغیبه/148
 

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.