حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ
روزنه ای به خورشید :: نمايشگاه غرفه اي غدير
 آگاه باشيم که هدايت ،سعادت و رستگاري و خوشبختي که پيامبر در هجدهم ذي الحجه سال دهم هجري در کنار برکه ي غدير براي مسلمانان معرفي کرد، تا روز قيامت باقي است .بايد قدری گوش جان بسپاريم و با انجام دستورات الهي اين پيام آور رحمت خود را از وسوسه هاي شيطان نجات دهيم .
پس يا علي مدد گويان با امير غدير اميرالمومنين علي عليه السلام وامامامن معصوم عليه السلام بيعت مي کنيم.ولبيک گويان به سمت سعادت و هدايت حرکت مي کنيم.

متن غرفه اول

بسم  الله الرحمن الرحيم

غرفه اول :چرا عيد ؟


در سال 10 هجري پيامبر اسلام حضرت محمد صلي الله عليه و آله وسلم به مسلمانان اعلام کردند که در آخرين حج ايشان شرکت کنند .و براي اين کار افراد زيادي را به نقاط مختلفي فرستادند تا مردم را براي اين امر دعوت کنند و از نزديک شاهد اعمال حج پيامبر باشند .افراد زيادي از کوچک و بزرگ پيامبر را در اين سفر همراهي کردند .علي عليه السلام هم که در يمن  بود، با مسلمانان يمن به سوي مکه حرکت کردند .بعد از اتمام مراسم حج و آموختن تمامي مسائل حج ، پيامبر حديث متواتر و مشهور ثقلين را براي مردم قرائت کردند .همانطور که مي دانيد در اين روايت مهم پيامبر دو يادگار گرانبهاي خود ،يعني قرآن و عترت خود را براي تمام مسلمانان و انسانها به يادگار گذاشتند تا زماني که مردم به اين دو چنگ مي زنند و متمسک ميشوند ، تا روز قيامت گمراه نمي شوند .  بعد از اتمام مراسم حج ، مردم که مي خواستند  به شهرهاي  خود برگردند ، ظاهراً دستور عجيبي صادر کردند. دستور اين بود که تمام مردم به سمت شمال ،يعني به سمت جحفه و غدير خم حرکت کنند .حتي مسلماناني که مسير آنها به سمت يمن بود و در جنوب شبه جزيره قرار داشت  بايد در غدير خم حاضر مي شدند . شناخت ما از پيامبر مهربان اسلام اين را بازگو مي دارد که ايشان در يک لحظه  حاضر نبودند اذيت و آزاري به ايشان برسد .اما چرا پيامبر چنين دستوري را فرمودند که تمامي مردم بايد پيامبر را تا مکان مشخصي همراهي کنند .اين نشان دهنده اهميت ماجرايي است که پيامبر مي خواهند به عموم مسلمانان برسانند و مسلمانان از نزديک شاهد اين ماجراي بزرگ باشند .مسلمانان به همراه پيامبر حرکت کردند .در منطقه اي بنام حجفه  و در کنار برکه ي غدير مردم گرد هم آمدند .خداوند به پيامبر فرمودند :\” يا ايها الرسول بلغ ما  انزل اليک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته \” اي رسول به مردم بيان کن ،که اگر اين کار را نکني رسالت و پيامبر ي خود را انجام نداد ه اي .اينقدر رساندن اين پيام به مردم مهم بوده است که خداوند فرموده است رسالت پيامبر را با اعلام دوازده جانشين پيامبر کامل مي کند .درکنار برکه ي غدير که مردم جمع شده بودند ،ياران و صحابه ي پيامبر با جهاز شتران و با وسايلي که در آنجا وجود داشت ،منبري آماده کردند .پيامبر بعد از خواندن نماز خطبه اي براي عموم مسلمانان فرمودند .و در اين خطبه آخرين وصاياي خود را رسماً به مسلمانان اعلام کردند . شدت آفتاب به حدي بود که روايت شده است؛ مسلمانان و حاجيان گوشه هايي از لباس خود را به بالاي سرشان و گوشه اي را به زير پاي خود انداخته بودند تا از گرماي آفتاب سوزان در امان باشند .پيامبر عده اي را در ميان جمعيت قرار داده بودند تا صداي پيامبر را تکرار کنند تا صداي پيامبر به 120000 نفري که در کنار پيامبر جمع شده بودند برسد .بعد از اينکه پيامبر بالاي سکو رفتند و حضرت علي عليه السلام ار در کنار خود و يک پله پائين تر از خودشان قرار دادند ،اعلام کردند:\” من کنت مولا فهذا علي مولا \” هر کس که من مولاي اويم علي نيز مولاي اوست. پيامبر در اين خطبه پيام هاي بسيار ارزشمندي را براي مردم اعلام کردند .که دوستانمان در غرفه اي دوم و سوم به اين پيام ها مي پردازند .بعد از اينکه خطبه تمام شد از مردم اقرار زباني و عملي گرفتند .مردم هم اين اقرار ها را انجام دادند که اين پيام ها را  يک يک شنيدند ،و پذيرفتند و عهد بستند که اين پيام ها را   به کسانی که غایب هستند و در آنجا حضور ندارند ،برسانند .بعد از این بود که خداوند فرمود :« اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتی و رضيت لکم السلام دينا »

امروز دين خود را بر شما تمام کردم ونعمتم را بر شما کامل کردم وپسنديدم که دین شما اسلام باشد .

بعد از این بود که مردم يک به يک با اميرالمومنين بيعت کردند و با لقب امیرالمومنین تبریک و تهنیت گفتند .تک تک مردان با امیرالمومنین دست بیعت دادندو زنان نیز این طور بیت کردند که ظرف طشتی از آب آوردند که بالای آن پارچه ای  اویختند. زنان از یک طرف دستشان را داخل آب قرار می دادند و امیرالمونین دست شان را در طرف دیگر قرار می دادند و اینگونه مراسم بیعت غدیر در آن شدت گرما سه روز طول کشید .این نشان دهنده این است که این ماجرا چه قدر اهمیت داشت که به خاطر اعلام پیام این روز، خدا پسندید که دینش کامل ورسالتش تکمیل شود .

خدا اینگونه ان همه سختی را بر پیامبر و سایر حاجی ها پسندید .

انشاء ا… در غرفه های بعدی با پیام این روز ارزشمند اشنا خواهیم شد.


متن غرفه دوم

بسم الله الرحمن الرحيم

غرفه دوم :و اينک پيام ؟!

سلام .اميدوارم که تا اينجاي برنامه استفاده کافي را برده باشيد.در اين جا مي خواهيم ببينيم که در روز غدير، چه پيام ومحتوايي توسط پيامبر اکرم براي مسلمانان بيان شده است؟! همان رمز ماندگاري غدير تا به امروز  که همچنان از زلال برکه ي غدير در حال جوشش است !همان پيامي که مايه خوشبختي و سعادت ماست . و اينک گوش جان مي سپاريم به کلام رسول خدا، پيام آور الهي در روز عيد غدير خم !

(پخش افکت صداي پيامبر با آهنگ زمينه )

\”من صراط مستقيم خداوند هستم که شما را فرمان به پيروي از آن داده است . وبعد از من علي وسپس فرزندانم که از نسل او هستند ،آنان که اماماني هدايت گر به سوي حق اند .\”

\”امامت در نسل من از فرزندان علي است تا روز قيامت که خدا و رسولش را ملاقات کنيد .\” \”هر کس از خدا و رسولش و علي و اماماني که ذکر کردم، اطاعت کند به رستگاري بزرگ دست يافته است.\”  \” قرآن به شما مي گويد که امامان بعد از علي، فرزندان او هستند. و من هم به شما معرفي کردم که امامان از نسل من و او هستند .قرآن مي گويد:« وَ جَعَلها کَلِمَةً باقِية في عَقِبِهِ » آن (امامت) را به عنوان کلمه ي باقي در نسل او قرار داد.(زخرف/آيه 28)

و من نيز به شما گفتم: «لَن تَضِلّوا ابداً ما اِن تَمَسَّکتُم بِهِما» اگر به آن دو (قرآن و اهل بيت)تمسک کنيد، هرگز گمراه نمي شويد .\”   \”کساني که علي و امامان از فرزندان من و از نسل او تا قيامت را به عنوان امام قبول نکنند،آنها کساني هستند که اعمالشان سقوط مي کند و دائماً در آتش خواهند بود .\”

\”من خلافت را به عنوان امامت در نسل خود تا روز قيامت باقي مي گذارم .\”  \” حلال و حرام بيش از آن است که در مجلس واحد همه را بشمارم، پس من مأمورم از شما بيعت بگيرم بر آن چه از جانب خدا آورده ام درباره ي مقام علي اميرالمومنين و امامان بعد از او تا روز قيامت، که از نسل من و او هستند .و قائم آنها مهدي است .\”

\” حلالي نيست مگر آنچه خدا و رسولش و دوازده امام حلال بدانند، وحرامي نيست مگر آنچه خدا و رسولش و دوازده امام حرام بدانند .\”

همانطور که شنيديد، پيامبر اکرم در روز غدير خم نه تنها اميرالمومنين علي عليه السلام را به عنوان جانشين بعد از خودشان معرفي کردند؛بلکه امامان معصوم عليه السلام را نيز اين چنين معرفي مي کند.پيامبر اکرم صلي االه عليه وآله وسلم تذکر مي دهد که آن حضرت و اميرالمومنين به همراه ديگر امامان معصوم عليه السلام صراط مستقيم خداوند هستند ،صراط مستقيمي که خدا فرمان داد تا از آن پيروي کنيم.اگر اين کار را کرديم وپيروي نموديم توسط اين گوهران تابناک الهي به هدايت،رستگاري و خوشبختي مي رسيم .همانطور که مي دانيد در طول شبانه روز  ده مرتبه در نماز اين مهم را از خدا مي خواهيم. آنجا که مي خوانيم «اِهدِنا الصِراطَ المُستَقيم» بار الها ما را به صراط مستقيم  راهنمايي کن ! بايد دقت کرد که قرار گرفتن در صراط مستقيم ورسيدن به هدايت در گرو اطاعت وانجام دادن کارهايي است که پيامبر و ائمه معصومين عليه السلام ما را به انجام آنها سفارش کرده اند.اگر کسي اين را انجام بدهد به رستگاري و سعادت وخوشبختي بزرگ  دست پيدا مي کند.

آيا دست يافتن به اين موضوع، ارزشمند نيست؟

شنيديد  که پيامبر اکرم فرمودند که قرآن معرفي کننده امامان معصوم عليه السلام است وپيامبر شرط گمراه نشدن از دين خدا را تمسک به اين دو يعني قرآن و اهل بيت دانسته وبه آن تصريح نموده است. براستي تسمک يعني چه؟!( گرفتن جواب ومديريت بازخورد هاي صحيح) .

اگر به لغت مراجعه کنيد به خوبي معناي تمسک را خواهيد فهميد .تمسک در لغت اين طور آمده است:مانند چسبيدن گوشت به استخوان ؟!!

آيا براستي اين طور متمسک به پيامبر واهل بيتش هستيم؟اگر اين گونه باشيم هرگز گمراه نمي شويم ودر وادي ظلالت قرار نخواهيم گرفت.پس اگر مي خواهيم به سعادت و خوشبختي که پيامبر در کنار برکه ی غدير آن را تا روز قيامت براي همه معرفي کرد. راهش اين است. اين است که اينگونه متمسک باشيم. راه نجات ما، تمسک به محمد وآل محمد است وبس .بدانيم که بهترين نماز و روزه وحج وزکات بدون قبول داشتن امامت و پيشوايي امامان معصوم عليه السلام در پيشگاه خدا هيچ ارزشي ندارد وآنچه موجب قبولي اعمال و عبادات است ،قبول کردن اين ثقل گرانسنگ الهي است .آگاه باشيم که هدايت ،سعادت و رستگاري و خوشبختي که پيامبر در هجدهم ذي الحجه سال دهم هجري در کنار برکه ي غدير براي مسلمانان معرفي کرد، تا روز قيامت باقي است .بايد قدری گوش جان بسپاريم و با انجام دستورات الهي اين پيام آور رحمت خود را از وسوسه هاي شيطان نجات دهيم .

پس يا علي مدد گويان با امير غدير اميرالمومنين علي عليه السلام وامامامن معصوم عليه السلام بيعت مي کنيم.ولبيک گويان به سمت سعادت و هدايت حرکت مي کنيم.

در پايان به جهت يادآوري آن روز بزرگ وتجديد عهد وپيمان با پيامبر اکرم ،اميرالمومنين وامامان معصوم عليه السلام ميخواهيم بيعت کنيم.درست است که در آن روز بزرگ حاضر نبوديمتا با مولاي خويش عهد محبت ،مودت ،دوستي، اطاعت و پيروي ببنديم، ام اينک دست در دست يکديگر با هم همنوا شده وخاطره آن روز بزرگ را زنده مي کنيم.(از حاضران مي خواهيم که دستان خود را در دست همديگر قرار دهند و به نشانه ي بيعت با پيامبر همنوا شوند.)

\” ما شنيديم و اطاعت کرديم و راضي هستيم وسر تسليم فرود مي آموريم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت که به ما رساندي،درباره ام امامت امامان علي اميرالمومنين و اماماني که از نسل اوهستند .

بر اين مطلب با قلب هايمان و با جانمان با زبانمان وبا دستانمان با تو بيعت ميکنيم و بر اين عقيده زنده ايم و با آن مي ميريم و(روز قيامت ) با آن محشور مي شويم، تغير نخواهيم داد وتبديل نمي کنيم و شک نمي کنيم و انکار نمي نمائيم وترديد به دل راه نمي دهيم واز اين قول برنمي گرديم و پيمان را نمي شکنيم .

ما اين مطالب را از قول تو به نزديک و دور از فرزندانمان و فاميلانمان مي رسانيم وخدا را برآن شاهد مي گيريم،خداوند در شاهد بودن کفايت مي کند و تو نيز بر اين اقرار ما شاهدي.

يا علي مدد! مولا نگهدارتان!

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
پیام آور نور :: پیمان جاویدان:: نمایشگاه غرفه ای غدیر


متن غرفه سوم
بسم الله الرحمن الرحیم
 
غرفه 3(روزنه اي به خورشيد)
 

در غرفه پاياني هستيم همان طور که در غرفه قبل متوجه شديم پيامبر براي سعادت و هدايت و خوشبختي ما دوازده جانشين الهي را به امر خدا به ما معرفي کردند . از اين جانشينان الهي پيامبر تنها يک فرد باقي مانده است وآن هم وجود مقدس حضرت بقيه الله امام زمان (ارواحناء فداه) است .جالب است بدانيد که در مورد امان زمان عليه السلام در خطبه غدير خم 25 جمله وجود دارد که در اين جا ما به دو جمله بسيار مهم آن اشاره ميکنيم .
پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله فرمودند :
\”\”او وارث هر علمي است و علمش بر هر چيز احاطه دارد\”\”
\”\”او بر همه اديان وبر همه گروه هاي شرک غلب ميشود و آن ها را هدايت ميکند .
در اين دو جمله دقت کنيد . دو کلمه کليدي وبسيار مهم : هدايت گري وعلم امام . پيامبر اکرم فرزندانش را به عنوان
امام هدايتگري معرفي ميکنند که علمش به همه چيز احاطه دارد . در مورد علم آن حضرت و هدايتگري آن امام مهربان چه مطلبي را ميدانيم؟!(گرفتن جواب و بازخورد هاي مناسب در باره علم و هدايتگري امام عليه السلام)
بله امام زمان عليه السلام با علم الهي خود سبب هدايت بسياري در طول تاريخ تا به امروز گرديده است . اشراف و
احاطه علمي آن حضرت موجب شده تا بداند که شيعيان در کجا نياز به هدايت و راهنمايي دارند تا آنها را به سعادت
و خوشبختي رهنمون سازد .
امام زمان عليه السلام فرموده اند ((هيچ چيز از احوال شما بر ما پوشيده نيست وما به آن اطلاع داريم .)).
بايد به اين نکته بسيار مهم دقت کرد تا وقتي به سراغ اين منبع هدايت و سعادت حرکت نکنيم هدايت حاصل
نمي شود . مثل آن حضرت مثل داروخانه است . ما تا وقتي به داروخانه مراجعه نکنيم واز مسئول مربوطه
داروي خود را طلب نکنيم وآن دارو را از راه درست و صحيح مصرف نکنيم آيا بهبودي و سلامتي برايمان
حاصل ميشود !!!
درباره امام زمان( ارواحنا فداه ) هم اين چنين است. اگر به سمتش حرکت کنيم و با او راز دل بگوييم و از او چيزي بخواهيم  بعني هدايت را از هدايتگر الهي طلب کنيم آن وقت است که ان شاء الله به مقصودمان ميرسيم .بايد دقت کنيم که رسيدن به سعادت و هدايت مشروط به ظهور آن حضرت نيست . همين حالا و همين لحظه نيز ميتوان اين کار را انجام داد .
پيامبر اکرم فرموده اند \” همان طور که مردم از پشت ابر بهره ميبرند شيعيان از فرزندم بهره ميبرند  \”
در احاديث آمده که :\”اگر لبانتان را در خانه تکان دهيد منظورتان را ميفهميم \”
اما خيلي وقت ها ديداري (تشرفي ) با اما زمان عليه السلام حاصل نميشود و بدون آنکه مستقيما آن حضرت را
رويت کنيم به صورت غير مستقيم گره از زندگي ما باز ميکند .يعني وقتي که گفتيم يا صاحب الزمان به فريادمان برس! به من کمک کن! ميبينيم به وسيله اسباب و وسايلي به مقصودمان ميرسيم . بدون آنکه آن حضرت را ببينيم . آن امام مهربان با علم الهي خو يش  ودست هدايتگري پدرانه اش اين طور ما را مورد لطف خويش قرار ميدهد .
به اين ماجرا دقت کنيد ( پخش فيلم شيخ طاهر نجفي )
ببينيد چه امام مهرباني داريم . چه امام هدايتگرو چه پدر مهرباني که دکمتر سراغش را مي گيريم . کمتر به يادش هستيم و مراعات حالش ر نمي کنيم  . بياييد از اين به بعد بيشتر به سمتش حرکت کنيم و به او متوجه باشيم .اما آن چيزي که ما را به آن حضرت بسيار نزديک مي کند ودر زندگي مان بسار تاثير گذار است نصرتا و ياري امام عصر عليه السلام است . به نظر شما الان چگونه ميشود آن حضرت را ياري کرد ؟(گرفتن باز خورد و جواب هاي مناسب )
{ جواب ها : دعا – دوري از گناه- انجام واجبات- انجام کارهايي که آن حضرت دوست دارد مثل بر پايي جشن هاي غدير و نيمه دشعبان }
ببينيد چقدر ميتوانتيم اين طوري در مسير خدمت گزاري و نصرت آن حضرت قدم برداريم و کوتاهي کرديم  همين کاري که من انجام ميدهم نمونه کوچکي از ياري و نصرت آن حضرت است. پس يا علي بگوييم و براي نصرت و ياري امام زمان دهر کاري که از دستمان بر مي آيد انجام دهيم .

. در پايان با توجه به اين برگه هايي که خدمتتان داده ايم، تصوير ذهني خودتان را درباره ساحت مقدس اما عصر عليه السلام بنويسيد.يعني بنويسيد که اين مولاي عزيز وپدر مهربان در باور شما چگونه است!

حواسمان باشد که:

اگرتمام عالم را جست وجو کنيم، دوستي همچون امام عصر عليه السلامنمي يابيم که:

    * هر چند به يادش نباشيم، ما را از ياد نبرد!
* هر چند او را رها کنيم، ما را رها نمي کند !
* هر چند بر او جفا کنيم، از عطايش دريغ نورزد !
* هر چند در حقش دعا نکنيم، به درگاه خداوند برايمان دعا کند !
* هر چند از او گريزان باشيم، از ما روي برنگرداند !
* هرچند موجبات رنجش او را فراهم کنيم، رنجوري ما را برنتابد !
* هر چند به او سربلندي نيفزائيم، او سبب افتخار وبزرگي ما باشد !
* اگر از حال او بي خبر باشيم، از احوال ما بي خبر نماند !
* اگر ما حضور او را درک نکنيم، هميشه وهمه جا همراه ما باشد !
* اگر از ارتباط با وي خودداري کنيم، خود به ما پيغام دهد !
* اگر از او دفاع نکنيم، ما را بي پناه نمي گذارد !
* اگر هزار بار قلبش را شکسته باشيم،باز عذرت را بپذيرد !
* اگر بارها نفض ميثاق کرده باشيم، راه بازگشت به سوي ما نبندد !
* اگر ما او را دوست نداريم، او ما را دوست داشته باشد !
* اگر ما امانت داري شايسته برايش نباشيم، او امين و راز نگه دار ما باشد !
* اگر ما او را ياري نکنيم، او پشتيبان و ياور ما باشد !
* اگرکوچکترين خدمتمان را به رخش بکشيم،بزرگترين لطفش را به رويت نياورد !
* اگر ما حريمش را پاس نداشتيم،او ما را حمايت ومحافظت کند !
* اگر ما او را طرد کنيم،او کهف حصين وپناهگاه امن ما باشد !
* اگر سهم او را از مالمان نپردازيم،بازهم روزي خويش را مديون او باشيم !
* اگر ما فرزند خطا کار وسربه هوا گشتيم،او پدري بزرگوار وشفيق باقي ماند !
* اگر ما حق برادريش را ادا نکرديم،او همچنان برادري مهربان براي ما باشد !
* اگر ما او را در سختي ها تنها گذاشتيم، او در تنگنا ها وشدايد رهايي، بخش ما باشد !

… واين ها همه در حالي است که هيچ نيازي به  تو ندارد وبالعکس، تو سراپا نياز ومحتاج  اويي!!

بفرمائيد ودل نوشته هاي خود را تقديم به مولا کنيد .

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “روزنه ای به خورشید :: نمايشگاه غرفه اي غدير”
  1. سلام
    ببخشید در این مقاله به یک نوا و یک فیلم اشاره کرده که هیچ کدومش در مقاله نیست میشه لطفا یه بررسی بفرمایید اگر موجود بود برای ما ارسال کنید. تشکر
    (پخش افکت صدای پیامبر با آهنگ زمینه)
    (پخش فیلم شیخ طاهر نجفی)

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.