حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت 

5- حکمت های غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به بیان روایات

مجموعه سخنرانی های کوتاه آقای دکتر محمد هادی قندهاری پیرامون امام عصر علیه السلام

فایل تصویری

دریافت کلیپ

فایل صوتی

دریافت فایل

متن پیاده شده:

بسم الله الرحمن الرحیم

از سوالاتی که در موضوع مهدویت پرداختن به آن مفید است بحث حکمت غیبت امام زمان علیه السلام است.
چرا خدای متعال امام آخر و خاتم اوصیای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را امر به غیبت فرموده است.
روایات ما حکمت غیبت را به دو قسمت تقسیم کرده اند : یک حکمت اصلی و تعدادی حکمت های فرعی حکمت اصلی علتی است که به آن جهت کار انجام می شود . مثلاً شما به مسجد میروید؟ برای چه به مسجد می روید؟ برای این که نماز بخوانید .حکمت اصلی نماز خواندن است اما حکمت فرعی آثار و جوانب این کار است . مثلاً وقتی به مسجد می روید با مومنین گفتگو می کنید ، بعد از نماز به شما چای هم تعارف می‌کنند اما حکمت مسجد رفتن چای خوردن نیست، اینها حکمتهای جانبی و فرعی است .
امام صادق علیه السلام فرموده اند: حکمت اصلی غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از اسرار الهی است که ما به شما نخواهیم گفت و تا زمان ظهور بر مردم آشکار نخواهد شد .

اما برای حکمت های فرعی غیبت که در حقیقت آثار جانبی غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، مواردی در روایات ما آمده است:

1. حفظ جان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. خداوند از طریق غیبت ، جان ایشان را از تعرض دشمنان محفوظ داشته است.

2. امتحان مردم به غیبت امام غائب . این که آیا در ایام غیبت به یاد حضرت هستند یا خیر؟ امام زمان را فراموش می کنند یا نه ؟

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
کلیپ تصویری بررسی طول عمر

3. عدم بیعت ایشان با حکومتهای جبار و طاغوت ها. اگر امام زمان غایب نمی بودند به ناچار در تحت حاکمیت یک دولتی جباری مثل پدرانشان زندگی می کردند. اما این امام برنامه‌اش با دیگر ائمه متفاوت است ایشان باید در زمان ظهور بیعت و منت هیچ طاغوتی بر گردنشان نباشد ، این مطلبی است که از خود امام زمان علیه السلام به عنوان حکمت غیبت ایشان نقل شده است.

4. غیبت امام زمان علیه السلام نوعی مجازات برای ناسپاسی مردم و عدم همیاری آنان در دفاع از وجود حجت خدا در برابر دشمنان است.

5. از حکمت‌های غیبت ایشان اجرای سنت پیامبران گذشته است. چون امام زمان باید سنت های پیامبران پیشین را در ابعاد گوناگون در زندگانی و معیشت خود داشته باشند و برخی پیامبران دورانی در غیبت بوده اند.

6. حکمت مهم دیگر آنست که در ایام غیبت، مردم از همه مکتبها، از همه مدعیان، از همه علوم و از همه راه حل ها ناامید بشوند و بفهمند که هیچ کدام از آنها کارساز نیست و دست به سوی آسمان بردارند و از خدا بخواهند که ظهور حجت موعود را برساند.

7. در روایات آمده است که خداوند اینطور خواسته که ظهور امام زمان را به عقب اندازد و غیبت ایشان را طولانی گرداند تا همه مومنان که از نسل کفار باید متولد شوند، به دنیا بیایند. یعنی این ودایع الهی تا قبل از ظهور حضرت متولد شوند و ظهور حضرت مانع خروج این ودایع الهی نشود .
پس غیبت یک حکمت اصلی دارد که برای ما نامعلوم است و هفت حکمت فرعی برای آن گفته اند.
خدایا به حق امیرالمومنین علی علیه السلام به دوران غیبت آن حضرت پایان بده

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.