حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

«ستاره راهنما»

«امام» به معناى پیشوا و رهبر است. در حقیقت به آن­چه از او پیروى مى­شود امام مى‌گویند؛ خواه کتاب باشد یا انسان، حق باشد یا باطل.(۱) و (۲)

امامت و امام شناسی از منظر معارف شیعه، یکى از اصول دین است.(۳) احادیث بسیاری در کتب روایی شیعیان با این مضمون آمده که مى­فرماید: “بنا و اساس اسلام بر چند موضوع استوار است که ولایت [سرپرستی الهی] از مهم­ترین آن­ها مى­باشد.”(۴) از جمله:

امام باقر (علیه السلام) مى­فرماید: “بناى اسلام بر نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است.”

“زُراره”(۵) که از شاگردان بزرگوار امام بود، مى­پرسد: “کدام یک از این امور مهم­تر است؟”

امام مى­فرماید: “ولایت از همه مهم­تر است” و سپس چنین توضیح مى­فرماید:

“زیرا که ولایت، کلید سایر مسائل است وپیشوا، نقش هدایت­گر مردم به دیگر موارد را دارد…”(۶)

البته شکى نیست که مراد از «ولایت»، اطاعت از امام معصوم است؛ چنان­که در بعضى روایات به جاى کلمه «ولایت»، اطاعت از امام آمده است. علاوه بر این که هر یک از نماز و روزه و حج و زکات به خاطر نبود امکانات مالى و بدنى قابل تغییر است، اما مسئله ولایت و امامت در هر حال ثابت و بدون تغییر است.

به مناسبت و در باب اهمیت مسأله امامت به روایت دیگری از امام باقر (علیه السلام) اکتفا می­کنیم:

“هر که بدون پذیرش پیشوای حق، خود را به زحمت انداخته و عبادتى انجام دهد، هرگز مورد قبول خدا نبوده و در تحیر و گمراهى است…”(۷)

آرى؛ در اسلام به مسئله امامت و پیروى از آن، اصالت داده شده و این مساله از اهمیت فوق العاده برخوردار می­باشد تا آنجا که مى­توان دریافت که امامت در اسلام جزو اصول دین است.

توحید و نبوت و به طور کلی، شریعت زمانى پابرجا مى­ماند که پیشوای معصوم و منصوب از جانب خداوند، آن را حفظ کند وگرنه با خرافات و تحریف و بدعت و سلیقه­هاى شخصى آمیخته شده و وحى از اعتبار افتاده و چه بسا به جای توحید، شرک و طاغوت عیان شود.

شناخت و توجه به معاد و آشنائى با مسائل ملکوتى آن نیز، جز از طریق امام معصوم ممکن نیست. امامت است که به نماز جان مى­بخشد، به حج و روزه جهت مى­دهد، به جهاد مشروعیت مى­دهد و فرائض الهى را احیا مى­کند.

مجموع این موارد مسئولیت بزرگی بر دوش یکایک افراد قرار می­دهد و آن تلاش آگاهانه در راستای کسب معرفت و شناخت امام است. معرفتی که جایگاه بلندش در کلام پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) این­گونه عیان می­شود: “هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.”(۸)

«برگرفته از کتاب “اصول عقاید”، تالیف: “حجت الاسلام محسن قرائتی” (با تلخیص و اضافات)»

_______________________

پاورقی ها:

۱- مفردات الفاظ قرآن راغب اصفهانی، صفحه ۸۷

۲- برای مطالعه بیشتر در مورد بحث ولایت به مقاله­ای تحت عنوان “آیه ولایت” در پایگاه اسلامی ـ شیعی رشد مراجعه یا «اینجا» کلیک کنید.

۳- بنا بر عقیده شیعه، امامت از اصول دین است. براى این اعتقاد، چند دلیل مى­توان ارائه کرد که ساده­ترین آن­ها چنین است:

اولاً: بدون تردید بحث از امامت، بحث از نیابت [جانشینی] از نبوت است و از تعریفى که براى امامت شده به وضوح و بدون هیچ ابهامى این معنا استفاده مى­شود؛ چرا که در تعریف آمده: «امامت، نیابت و خلافت از رسول خدا )صلى الله علیه وآله و سلم) است.» پس بحث از امامت، بحث ازادامه خط نبوت و یا به عبارت بهتر کمال نبوت است و هر بحثى که از شؤون نبوت که اعتقاد به آن واجب باشد، از اصول دین خواهد بود.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
جور دیگر باید دید

ثانیاً: دلیل دیگر حدیث معروفى است که از پیامبر خدا  (صلى الله علیه و آله و سلم) نقل شده است: «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.»(۸)

دانشمندان شیعه و سنی به اتفاق این حدیث را در کتاب­هاى خود نقل کرده­اند. روشن است که منظور از مرگ جاهلیت، مرگ کفر و نفاق است و چیزى که جهل به آن، فرجام کار انسان را به کفر و نفاق مى­رساند، باید با اصل دین ارتباط داشته باشد؛ وگرنه جهل به مسائل فروع هیچ­گاه انسان را به این مرحله نمى­رساند.

در هر صورت، چه امامت اصلى از اصول دین باشد؛ آن سان که شیعه معتقد است، یا از فروع دین باشد؛ آن سان که اهل سنت مى­گویند، باید بحث کرد که امام چه کسى است تا او را بشناسیم و از او پیروى کنیم. چرا که عزیزترین امور نزد انسان، عقیده اوست؛ بحث از امام و امامت آثار عملى فراوانى دارد، انسان مى­خواهد او را بشناسد؛ چرا که جهل به او اصل ایمانشرا زیر سؤال مى­برد. انسان مى­خواهد امام را بشناسد تا در مقام عمل، از او تبعیتکند؛ زیرا انسان است و مکلف و مانند بهائم رها نیست و چون امامت، نیابت از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) است، پس امام است که مى­تواند براى انسان در مقام انجام وظایف فردى و اجتماعى و انجام وظایف بندگى نسبت به خداى متعال، تعیین تکلیف نماید. از این رو انسان باید امام را بشناسد و از حقانیت مدعى این مقام تحقیق کند تا از او پیروى نماید و در مقام بندگى، بارى که بر دوش دارد به سرمنزل مقصود برساند. (برگرفته از کتاب سلسله پژوهش­های اعتقادی؛ تالیف آیت الله سید علی میلانی، صفحه ۲۳)

۴- به عنوان نمونه در کتاب وسائل الشیعه، ۳۹ حدیث و در کتاب مستدرک الوسائل، ۱۷ حدیث بر این موضوع اشاره دارند. (وسائل الشیعه، جلد ۱، صفحات ۱۳ تا ۲۹؛ مستدرک الوسائل، جلد ۱، صفحات ۶۹ تا ۷۵)

۵- زُراره بن أعیُن (ولادت حدود ۷۰ – وفات ۱۵۰ هجری قمری) از راویان حدیث و فقها و متکلمان بنام شیعه و از اصحاب امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) بوده است. نام او «عبدریه» است و زراره لقبش می­باشد.

۶- عن زراره، عن أبی جعفر (علیه السلام) قال: “بنی الإسلام على خمسه أشیاء: على الصلاه و الزکاه و الحج و الصوم و الولایه.” قال زراره: “فقلت و أی شی‏ء من ذلک أفضل؟” فقال (علیه السلام): “الولایه أفضل‏؛ لأنها مفتاحهن‏ و الوالی‏ هو الدلیل‏ علیهن…” (اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۱۸؛ وسائل الشیعه، جلد ۱، صفحه ۱۳)

۷- عن محمد بن مسلم، قال سمعت أبا جعفر (علیه السلام) یقول:‏ “کل‏ من‏ دان‏ الله‏ بعباده یجهد فیها نفسه‏ و لا إمام‏ له‏ من‏ الله‏ فسعیه‏ غیر مقبول‏ و هو ضال‏ متحیر…” (اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۳۷۵)

۸- منبع در کتاب­های اهل سنت: مسند احمد، جلد ۴، صفحه ۹۶؛ صحیح مسلم، جلد ۶، صفحه ۲۲؛ سنن بیهقی، جلد ۸، صفحه ۱۵۶ و… (با اختلاف در لفظ)

منبع در کتاب­های شیعه: اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۳۷۶؛ کمال الدین، جلد ۲، صفحه ۴۰۹ و… (با اختلاف در لفظ)

۹- “اللهم صل علی محمد بن علی باقر العلم و امام الهدی و قائد اهل التقوی…” (فرازی از صلوات بر امام باقر (علیه السلام)، مفاتیح الجنان)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.