حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم

 22- أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ  ق ﴿٢٤﴾

بيفکنيد در دوزخ هر نا سپاس ستيزه جو را.

حاکم حسکاني در شواهد التنزيل بسند خود از ابو سعيد خدري نقل ميکند که رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود چون روز قيامت شود خداي تعالي بمن و علي ميفرمايد هر کس دشمن شما است او را در آتش بيفکنيد و هر که دوست شما است او را داخل بهشت گردانيد و اينست فرموده خداي تعالي القيا في جهنم کل کفار عنيد[1]

23- وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ  بقره ﴿٤٣﴾
و نماز را بر پا داريد، و زكات را بدهيد، و با ركوع‌كنندگان ركوع كنيد.
موفق بن احمد و ابو نعيم اصفهاني باسناد خود از ابن عباس نقل کرده اند که اين آيه در خصوص پيغمبر صلي الله عليه و آله و علي عليه السلام نازل شده و آنها اول کسي بودند که نماز گزاردند و رکوع کردند[2]
24- ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ  تکاثر ﴿٨﴾
سپس در همان روز است كه از نعمتها پرسيده خواهيد شد.

ابو نعيم و حاکم حسکاني بسند خود از حضرت صادق عليه السلام نقل کرده اند که فرمود مقصود از نعيم در اين آيه ولايت امير المؤمنين و ما است که از آن پرسيده خواهد شد[3]
25- سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ  معارج ﴿١﴾

پرسنده‌اى از عذاب واقع‌شونده‌اى پرسيد،

ثعلبي و ابن صباغ و ديگران نوشته اند که چون در روز 18 ذيحجه رسول خدا صلي الله عليه و آله علي عليه السلام را بجانشيني خود منصوب نموده و فرمود من کنت مولاه فهذا علي مولاه. حارث بن نعمان پس از شنيدن اين خبر خدمت آنحضرت آمد و گفت ما را بشهادت يگانگي خدا و نبوت خود از جانب خدا امر کردي قبول نموديم و سپس به نماز و زکوة و حج و جهاد و روزه دستور دادي پذيرفتيم باينها قناعت نکردي در آخر کار اين جوان را که پسر عموي تست بولايت نصب کردي آيا اين کار از جانب تست يا بدستور خدا است؟ رسول اکرم فرمود قسم بخدائي که جز او خدائي نيست که اين امر بدستور خدا است حارث بن نعمان در حاليکه بسوي ناقه خود ميرفت گفت خدايا اگر اين مطلب صحيح است بر ما از آسمان سنگ بفرست يا بعذابي دردناک معذب گردان هنوز بناقه اش نرسيده بود که سنگي از آسمان بر سرش افتاد و فورا هلاکش نمود آنگاه اين آيه نازل شد که سأل سائل بعذاب واقع [4]

26- وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ   سجده﴿٢٤﴾
و چون شكيبايى كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخى از آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت مى‌كردند.

مقاتل، از عطاء، از ابن عباس در بیان قول خدای متعال:: وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا » میگوید :خداوند برای قوم بنی اسرائیل بعد از موت موسی و هارون از فرزندان هارون هفت نقیب قرار داد ، و اینچنین برای فرزندان علی بن ابیطالب هفت امام قرار داد سپس بعد از هفت نفر از اولاد هارون پنج نفر بر انها افزود و مجموع انها را دوازده نفیب فرار داد چنانچه بعد از هفت نفر از اولاد علی پنج نفر بر انها افزود و دوازده امام قرار داد[5]

27- ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ  بقره ﴿٢﴾
اين است كتابى كه در [حقانيت‌] آن هيچ ترديدى نيست؛ [و] مايه هدايت تقواپيشگان است:

ضحاک از عبد الله عباس در مورد قول خدای متعال « ذلک الکتاب…» گفت، منظور از متقین علی بن ابیطالب است که چشم بهمزدنی به خدا شرک نیاورد و خداوند او و شیعیانش را در روز قیامت بدون حساب به بهشت وارد میکند[6]

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
اسرار نماز در کلام امیر مومنان علی علیه السلام

28- وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ …  آل عمران ﴿١٠٣﴾
و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد؛

صالح السبیعی در تفسیرش از علی بن عباس مقانعی نقل کرده که ریسمانی که باید بآن چنگ زد ولایت علی بن ابیطالب است که هر که به ان متمسک شود مؤمن و هر که ترک کند از ایمان خارج است[7]

29- الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ  مائده﴿٣﴾
امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‌] آيينى برگزيدم.

ابی هارون از ابی سعید خدری نقل میکند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وقتیکه این آیه نازل شد فرمود: الله اکبر از کامل نمودن دین و اتمام نعمتش و رضای خدا به رسالت من و ولایه علی بن ابیطالب بعد از من. آنگاه فرمود « من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله.» [8]

30- أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا  نساء ﴿٥٤﴾
بلكه به مردم، براى آنچه خدا از فضل خويش به آنان عطا كرده رشك مى‌ورزند؛ در حقيقت، ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم، و به آنان ملكى بزرگ بخشيديم.

جمال الدين أبو الفتوح الرازي از أبي عبد الله المرزباني ازالكلبي از أبي صالح از ابن عباس در مورد قول خدای متعال (أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه) میگوید این آیه در حق رسول خدا و علی بن ابیطالب نازل شده[9]
_____________________________________________

پی نوشت ها:[1] شواهد التنزيل جلد 2 ص 190.
[2] غاية المرام باب 176.
[3] غاية المرام باب 48 ـ شواهد التنزيل جلد 2 ص 368.
[4] فصول المهمه ص 26 ـ کفاية الخصام ص 488.
[5] شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏1، ص: 584
[6] شواهد التنزيل جلد 1 ص 86
[7] -شواهد التنزیل جلد 1 ص 169
[8] شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏1، ص: 201
[9] شواهد التنزیل جلد 1 ص 183

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.