حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
عید سعید فطر: عید جهاد
۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
پ
پ

ماه مبارک رمضان، ماه مبارزه با نفس و تعدیل خواسته ­ها سپری شده است و اینک فرصت برگزاری مراسم عیدی بزرگ و پرفضیلت است. این عید، عید اسلامی “فطر” است که خدا آن را برای همه مسلمانان قرار داده و همه آنان را در سرور و خیرات این عید شریک نموده است.(۱) عیدی که در آن در میان مسلمانان، شکوه بندگی خدا دیده می ­شود و در مراسم آن همه اقشار و طبقات برادرانه در صف بندگی خدا و دعا می­ ایستند.

در روز “عید فطر”، عموم مسلمانان در سرتاسر جهان، سربلند هستند که ماه مبارک رمضان را با موفقیت به پایان رسانده و از برکات معنوی آن بهره برده ­اند. در این روز، هم­چنین، خدا را شکر می‎نمایند که یکی از بزرگ‎ترین کلاس‎های تربیتی اسلام را در طی یک ماه گذرانده و از درس‎هایی که در آن‎ داده شده، به اندازه آمادگی و استعداد خود استفاده کرده ­اند.

مسلمان واقعی بیشترین بهره را در این روز برده، بسان این که از یک جهاد حسّاس و خطرناک، پیروزمندانه باز می‎گردد. این جهاد، جهاد دائمی با نفس، امیال حیوانی و لذایذ نفسانی است. در این میدان، بازداشتن نفس از کام‎گیری‎های شهوانی، نگهداری نفس از خوردن غذاهای لذیذ و نوشیدنی‎های گوارا، خودداری از چشم چرانی، دروغ، غیبت، خشم، بداخلاقی، تکبّر و دوری از هر گناه دیگر به منزله فتح و پیروزی است. این‎ همان “جهاد اکبر“ی است که پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به گروهی از صحابه که به جهاد رفته بودند و با دشمن با شمشیر و اسلحه جنگیده بودند، فرمود: “آفرین به قومی که جهاد اصغر را انجام دادند و بر آنها جهاد اکبر باقی ماند”.(۲) “جهاد اکبر”ی که جز افراد با ایمان، هیچ شخص دیگری نمی‎تواند در میدان رزم آن، افتخاری کسب نماید.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
فضائل ماه مبارک رمضان - شب نوزدهم

آری! نبرد با هوای نفس در عین آسانی، دشوار است. آسان است، برای این که فطرت آدمی و عقل، مصلحت و لزوم آن را درک می‎نماید و اگر انسان در این میدان قدم نهاد، هر چه پیش رود موفق‎تر می‎شود. از سوی دیگر این کار دشوار است؛ برای این که جهاد با نفس، ایستادگی در برابر غرایز گوناگون و تلاش برای کنترل آن‎هاست و شناخت دام‎های شیطان و هواهای پنهانی کار ساده­ای نیست. رستگار، کسی است که بتواند نفس را تعدیل کرده و به نظم و ترتیب صحیح وادار سازد.

ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی برای گام نهادن در این مسیر و تمرین مبارزه با نفس می ­باشد؛ و عید فطر، روز عزم جدی برای آن است که نتایج این تمرین را در یازده ماه دیگر سال حفظ کرده و مبارزه یک ماهه با هوای نفس را در سایر اوقات تداوم بخشیم.

«برگرفته از نوشتار “آیت الله صافی گلپایگانی”، پیرامون عید فطر (با اندکی تغییرات و اضافات)»


پاورقی ها:
۱- “أسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا” (من لا یحضره الفقیه، جلد۱، صفحه ۵۱۳)
۲- “مرحبا بقوم قضوا الجهاد الأصغر و بقی علیهم الجهاد الأکبر” (کافی، جلد ۵، صفحه ۱۲؛ أمالی صدوق، صفحه ۴۶۶)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.