حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

فضائل ماه مبارک رمضان

سخنران: دکتر محمد هادی قندهاری

شب نوزدهم

موضوع: فضائل امیر المومنین علی علیه السلام (بخش اول)

فایل تصویری

فایل صوتی
متن پیاده شده فارسی

فضائل امیر المومنین علی علیه السلام

ایام منتسب به مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است، لذا به عنوان بندگی خدا از فضایل ایشان سخن می گوییم .
اهل سنت و شیعیان، هردو از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده‌اند که: یاد علی بن ابیطالب عبادت است.
🔹1. امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام به تواتر آثار شیعه و سنی در خانه کعبه متولد شدند. در تاریخ داریم که هنگامی که حضرت مریم سلام الله علیها می خواستند حضرت عیسی علیه السلام را وضع حمل کنند، ایشان را به مکان دوری خارج از معبد راهنمایی کردند ، اما فضیلت امیرالمومنین علیه السلام این بود که زمانی که درد زایمان بر حضرت فاطمه بنت اسد مستولی شد، دیوار خانه کعبه شکاف برداشت و آن بانو به داخل خانه کعبه وارد شد و حضرت علی علیه السلام تنها کسی است که در داخل خانه خدا متولد شده است.
حاکم نیشابوری محدث بزرگ اهل سنت در پایان قرن چهارم در کتاب مستدرک خودش چنین نقل می‌کند : در احادیث متواتر آمده است که فاطمه بنت اسد ، علی بن ابی طالب را در داخل خانه کعبه زایمان کرد.
🔹2. حضرت ابوطالب پدر بزرگوار حضرت علی علیه السلام از اوصیای حضرت اسماعیل بودند و مقام بلندی دارند اما متاسفانه اهل سنت درباره ایشان تعابیر نامناسبی به کار می برند.
فاطمه بنت اسد دوست داشت که فرزندش را به نام پدرش اسد نام گذاری کند ولی حضرت ابوطالب پدر بزرگوار حضرت علی علیه السلام موافق نبودند. باهم قرار گذاشتند که در شب تاریک از کوه ابوقبیس بالا بروند و از خدای متعال بخواهند که نام ایشان را مشخص کند. این کار را کردند و در بالای سرشان لوح سبزی دیدند که خدای متعال نام علی را که مشتق از نام خودش بود برای ایشان مشخص کرده بود .لذا نام گذاری آن حضرت به اسم علی یک نام الهی بود .
در کتب آسمانی قبل به ویژه در کتاب تورات آن حضرت به نام ایلیا و نیز به نام حدار نامیده شدند که الان در کتاب تورات اسم حدار موجود است و یهودیان عصر پیغمبر آن حضرت را حدار می نامیدند که لهجه عبری از حیدر است.
🔹3. برای امیرالمومنین علی علیه السلام در آثار اهل سنت متجاوز از ۲۴۰ لقب وجود دارد . مرحوم قاضی نورالله شوشتری دانشمند بزرگ شیعه کتاب ارجمند احقاق الحق را در جواب آثار اهل سنت و در اثبات امامت امیرالمومنین و فضائل آن حضرت نوشته است و مرحوم آیت الله العظمی مرعشی این کتاب را تحت عنوان ملحقات احقاق الحق تکمیل و به چاپ رسانده اند. در این کتاب متجاوز از ۲۴۰ لقب از آثار اهل سنت برای آن حضرت شمارش شده است.
مرحوم شیخ هاشم بحرانی صاحب تفسیر البرهان تعداد این القاب را در آثار شیعه متجاوز از ۹۰۰ لقب با ذکر سند بیان کرده است .
🔹4. پیامبراکرم، پدر و مادرشان را در طفولیت از دست داده بودند و سرپرستی ایشان را ابتدا حضرت عبدالمطلب به عهده گرفت. با فوت حضرت عبدالمطلب این سرپرستی به حضرت ابوطالب واگذار شد و جناب ابوطالب و فاطمه بنت اسد انواع محبت ها را در ایام طفولیت پیغمبر صلوات الله علیه برای ایشان انجام دادند .در جبران این محبت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از حضرت ابوطالب که فردی پرفرزند بودند، خواستند که سرپرستی یکی از فرزندان را به ایشان واگذار کنند و حضرت ابوطالب علیه السلام ، امیرالمومنین علیه السلام را به خانه پیغمبر فرستادند، لذا امیرالمومنین علیه السلام در منزل پیغمبر صلوات الله علیه بزرگ شده اند.
امیر المومنین حضرت علی علیه السلام در خطبه قاصعه می فرمایند: شما همگی تان می دانید که من به پیغمبر چقدر نزدیک بودم و چه منزلت ویژه ای در نزد پیغمبر اکرم از آغاز کودکی داشتم .من کودک بودم پیامبر مرا به سینه خود می چسباند و برای آن که به من غذا بدهد غذا را در دهانش نرم می‌کرد می جوید و بعد در دهان من قرار می‌داد. این وضعیت من نسبت به پیغمبر بود. بنابراین حضرت علی علیه السلام بزرگ شده منزل پیغمبر صلوات الله علیه بودند و تعلیم و تربیت ایشان از آغاز طفولیت با شخص پیامبر بود. با پیامبر برای عبادت به غار حرا می رفتند در آنجا صدای ملائکه و جبرئیل را می‌شنیدند .نور وحی را حضرت علی علیه السلام در آنجا می دیدند، لذا از این جهت هیچ کسی با امیر المومنین حضرت علی علیه السلام در این نزدیکی همتایی ندارد.

🔹5. پیامبر در زمان حیات خودشان چند بار آن حضرت را امیرالمومنین نامیدند و حتی امر به اصحاب کردند که ایشان را با این لقب صدا بزنند. ابن عباس نقل می کند که ما با پیامبر نشسته بودیم که حضرت علی علیه السلام وارد شد و به پیغمبر عرضه داشتند : السلام علیک یا رسول الله . پیامبر فرمودند : و علیک السلام یا امیرالمومنین و رحمت الله و برکاته. حضرت علی فرمودند: در زمانی که خودتان در قید حیات هستید به من لقب امیرالمومنین می‌دهید؟ حضرت پیغمبر فرمودند: بله من در دوران حیاتم به تو امیرالمومنین می‌گویم و بعد داستانی را نقل کردند که وقتی تو از اینجا عبور کردی جبرئیل همین جا حضور داشت و جبرئیل از تو تعبیر به امیرالمومنین کرد و من از جبرئیل پرسیدم که تو چگونه به حضرت این لقب را می‌گویی؟ جبرئیل گفت : در جنگ بدر خدای متعال به من امر کرد که که حضرت علی را با این لقب صدا بزنم. این روایات شریف را من از کتاب مائةُ مَنْقَبَة مِنْ مَناقِب امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب وَ الأئمة مِنْ وُلْده، تالیف ابن شاذان قمی نقل می‌کنم.
در سفر حجة الوداع قبل از آنکه پیغمبر صلوات الله علیه دستور بدهند که جمعیت در منطقه جحفه جمع بشوند و ولایت امیرالمومنین علیه السلام را رسماً در آنجا اعلام کنند ، باز هم جبرئیل نازل شد و به امر جبرئیل پیامبر به اصحاب دستور دادند که ایشان را با لقب امیرالمومنین صدا بزنند. این لقب نشانگر این مسئله است که خلافت پیامبر متعلق به حضرت علی علیه السلام است.
سنی و شیعه در روایات عالم ذر نقل کرده اند که در عالم قبل از آن که خلقت حضرت آدم تمام شود خداوند آن حضرت را با لقب امیرالمومنین نامید.
🔹6. امیرالمومنین افضل مردم بعد از پیغمبر و افضل اصحاب هستند ، افضل کائنات بعد از پیغمبر اکرم هستند یعنی رتبه دوم جهان آفرینش مربوط به امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما می باشد و هیچ پیامبری و هیچ فرشته ای این مقام را ندارد.
افضلیت امیرالمومنین بعد از پیامبر اکرم مورد تصریح بسیاری از بزرگان از دانشمندان اهل سنت می باشد.
ابن ابی الحدید معتزلی از دانشمندان اهل سنت در جلد اول شرح نهج البلاغه صفحه ۴۶ در شأن آن حضرت می نویسد: علی بن ابیطالب اولی بود که به خلافت برسد ، شایسته تر از هر کسی دیگری بود که به خلافت برسد نه اینکه از پیغمبر نصی برخلافت او باشد – که علیرغم گفته ایشان ثابت می کنیم که نصوص فراوان بر امامت و خلافت ایشان داریم – اما شایستگی بیشتری داشت و افضل بشر بعد از پیامبر اکرم بود .
در روایات داریم :
عَلِيٌ‏ خَيْرُ الْبَشَرِ مَنْ أَبَى فَقَدْ كَفَرَ.
المسترشد في إمامة علي بن أبي طالب عليه السلام ؛ ص272
بهترین انسانها بعد از پیامبر حضرت علی علیه السلام است و کسی که این را نپذیرد کافر شده است.

ترجمه انگلیسی

Virtues of Ameerul Momeneen (as) (Part 1)

These are the days related to Ameerul Momeneen (a.s). Hence, as a sign of our servitude (badagi) towards Allah, we will mention a few of his virtues.
Both Shia and Sunni scholars have narrated that the remembrance of Ali Ibn Abu Talib is worship

📌 1 According to authentic narrations of both Shias and Sunnis, Ameerul Momeneen (a.s) was born in Holy Kaaba. It has come in historical reports that when J Maryam was about to deliver H. Isa, she was told (by Allah) to go to a distant location away from the place of worship. Yet, the greatness of Ameerul Momeneen (a.s) lies in the fact when the time of his birth drew close and when the pangs of labour become unbearable for J Fatima bint Asad, the walls of Holy Kaaba split open and she entered into the Holy Kaaba. Thus, Ameerul Momeneen (a.s) is the only person to have been born the Holy Kaaba.

Hakim Nishapuri – a great Sunni scholar of the late 4th century writes in his book that “According to reliable narrations, the birth of Ameerul Momeneen (a.s) took place in the Holy Kaaba

📌 2. H Abu Talib – the father of H. Ali (a.s) was a respected personality and the successor of H. Ismail. Yet, the biased scholars of Ahle Sunnah have written inappropriate things about him in their books.
J Fatima was keen to name the child after her father – Asad – but J Abu Talib did not agree with her. He suggested that in the darkness of the night he would go to the peak of Mt Abu Qubais and pray to Allah to suggest a name for this child. He went to the mountain and later saw a green tablet above his head and on it was the name Ali – which is derived from the title Allah Hence the naming of this child as Ali is based on the name of Allah.
In the earlier divine books – especially in the Torah, he (a.s) has been called Aelia and at some other place as Hedar. Even today, this name of Hedar is found in the books of Jews. At the time of Holy Prophet (s.a.w.a), the Jews were knowing about H. Ali (a.s) by the name of Hedar. Later in the Arabic language, this name became Hyder

📌 3. In the books of Ahle Sunnah, more than 240 titles have been listed for Ameerul Momeneen (a.s).
Marhoom Qazi Nurullah Shustri – the famous scholar and the author of the invaluable book – Ehqaqul Haq – which he wrote in response to the Ahle Sunnah and to prove the Imamat and superiority of Ameerul Momeneen (a.s) has listed all the 240 titles that are found in the Sunni books about H. Ali (a.s). Marhoom Shaikh Mar’ashi has written a book Mulhaqaat Ehqaqul Haq which has been printed.
Marhoom Shaikh Behraani, the author of Tafseer Burhan has collected more than 900 titles about Ameerul Momeneen (a.s) along with the chain of narrators.

📌 4 Holy Prophet (s.a.w.a) had lost both his parents at a very small age and grew up in the guardianship of J Abdul Mutallib. After the death of J Abdul Mutallib, he grew up in the care of J Abu Talib and J Fatima bint Asad who were loving guardians. When Holy Prophet (s.a.w.a) grew up, then as way of recompense for all their favours, he volunteered to take care of one of the sons of J Abu Talib – who had many children. J Abu Talib handed over Ameerul Momeneen (a.s) to him. Thus, Ameerul Momeneen (a.s) grew up in the care of Holy Prophet (s.a.w.a)
In the sermon of Qasiya, Ameerul Momeneen (as) said to the people You all are aware of my special closeness to Holy Prophet (s.a.w.a) right from my childhood. He used to make me sleep on his chest in my childhood. He used to chew the food and make it soft and then offer it to me. This is my status near Holy Prophet (s.a.w.a).
In this way H Ali (a.s) grew up in the house of Holy Prophet (s.a.w.a). He was trained and nurtured by none other than him (sawa). He (as) used to accompany Holy Prophet (s.a.w.a) to the cave of Hira for worship and heard the voice of angel Jibraeel. He was witness to the light of revelation. Thus, no one had this degree of proximity with Holy Prophet (s.a.w.a).

📌 5 Holy Prophet (s.a.w.a) – in his own lifetime gave the title of Ameerul Momeneen to H. Ali (a.s) and ordered the companions to address him (as) with the same title. Ibn Abbas narrates that once we were sitting with Holy Prophet (s.a.w.a) when H. Ali (a.s) arrived. He said, Peace be upon you O Messenger of Allah To which Holy Prophet replied, And peace be upon you O Ameerul Momeneen (Chief of the believers) and may His Blessings and His Mercy upon be you. H. Ali (a.s) said, “You have addressed me as”Ameerul Momeneen” in your lifetime? He (sawa) said, “I heard Jibraeel address you with the same title. When I asked him about it he said,” In the battle of Badr, Allah ordered me to address him by this title (100 virtues of Ameerul Momeneen and his blessed progeny written by Ibn Shazan Qummi)
On the return journey from the Farewell Haj and before Holy Prophet (s.a.w.a) had ordered the people to be gather near Johfa and before he (sawa) had formally announced the Wilayat of Ameerul Momeneen (as), Jibraeel descended upon him (sawa) and based on his order, Holy Prophet (s.a.w.a) ordered his companions to address H. Ali (a.s) as “Ameerul Momeneen” This title indicates that H. Ali (a.s) was the successor of Holy Prophet (s.a.w.a).
In the traditions of Aalam Zer, – which is a world before this world – both Shia and Sunni scholars have mentioned that this was the title of H. Ali even at that time.

6 After the Holy Prophet (s.a.w.a), H.Ali is the greatest creation. He is the most superior of all companions, he is the best creation in the universe after the Holy Prophet (s.a.w.a). Hence the highest rank of both the worlds is related to Ameerul Momeneen (a.s) and J Fatima Zehra (sa). No Prophet or angel is at that grade and status.

About the superiority of Ameerul Momeneen (a.s) there are numerous traditions and references in the books of Ahle Sunnah. Ibn Abil Hadeed Motazali – a great scholar of Ahle Sunnah – in his book Sharh Nahjul Balagha in vol 1, pg 46 writes about the greatness of Ameerul Momeneen (a.s) in the following words,
“Ali Ibn Abi Talib was the most superior and eligible person to become the caliph after Holy Prophet (s.a.w.a). Besides the fact that there are many traditions on this matter, Ali Ibn Abu Talib was the best of men after Holy Prophet (s.a.w.a) and thus most entitled to the post of Caliphate.”
In a tradition it has come,
Ali is the best of men. The one who denies this is a polytheist (Al-Mustarshad Imamat Ali Ibn Abi Talib, pg 272)

O Allah! For the sake of Your Ism Aazam – Ameerul Momimeen, hasten the Zuhoor of Imam Zamana (as)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.