حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

فضائل ماه مبارک رمضان

سخنران: دکتر محمد هادی قندهاری

شب پانزدهم

موضوع: برگی از زندگانی و فضایل حضرت امام مجتبی علیه السلام

فایل تصویری

فایل صوتی
متن پیاده شده فارسی

برگی از زندگانی و فضایل حضرت امام مجتبی علیه السلام

امام مجتبی در شب یا روز پانزدهم ماه مبارک رمضان سال دوم یا سوم هجرت در مدینه متولد شدند و شهادت آن حضرت در روز ۲۸ صفر و به نقل دیگر در روز آخر صفر سال ۴۹ هجری بوده است. یعنی عمر شریف آن حضرت چهل و شش سال و امامت ایشان بعد از حضرت امیرالمومنین علیه السلام حدود ۱۰ سال به طول انجامید.
امامت حضرت مجتبی علیه السلام بعد از شهادت پدر در حالی آغاز شد که مردم مدینه به علت شکست در جنگ صفین در زمان امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام با خیانت خوارج و ابوموسی اشعری احساس حقارت شدیدی می کردند و همواره در صدد جبران بودند که یکبار دیگر با معاویه جنگی تدارک شود و تلافی کنند.
در همین در همین احوال با برنامه‌ریزی معاویه ، ابن ملجم امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام را یه شهادت رساند و جنگ دوم صفین برای جبران جنگ قبلی اتفاق نیفتاد. ۴۰ هزار سرباز با حضرت امام مجتبی علیه السلام بیعت کردند و خودشان اصرار داشتند که ما با شرطی با شما بیعت می کنیم که به ما فرمان جنگ با معاویه را بدهید. حضرت مجتبی علیه السلام فرمودند : نه من بیعت مشروط نمی پذیرم و آنها بدون هیچ شرطی با حضرت بیعت کردند.
اما وقتی حضرت امام مجتبی از مردم خواستند که برای جنگ با معاویه یعنی جنگ دوم صفین آماده شوند، متاسفانه مردم ابتدائاً پاسخ مثبت ندادند تا بعد از سخنرانی های مکرر ۱۲ هزار نفر در لشکر گاه نخیله برای جنگ با معاویه جمع شدند. معاویه در این جنگ از طریق سیاست بازی و خریدن فرماندهان سپاه حضرت مجتبی علیه السلام وضعیت را به حدی رسانید که یاران حضرت مجتبی آن حضرت را در داخل لشکرگاه خودشان مضروب کردند و برای قتل آن حضرت اقدام کردند که البته منجر به شهادت آن حضرت نشد و صرفاً ران پای حضرت مضروب شد. آن حضرت مشغول به معالجه شدند تا اینکه معاویه برای آنکه این جنگ را به پایان دهد نامه های یاران حضرت مجتبی به خودش را برای حضرت امام حسن فرستاد تا نشان دهد که یاران تو بی وفا و سست هستند. امام مجتبی علیه السلام که این بی وفایی و عدم رغبت و سست عهدی را از یاران مشاهده کرده بود پیشنهاد صلح معاویه را پذیرفتند و صلح نامه را عبدالله بن حارث از جانب امام مجتبی علیه السلام با معاویه نوشت .
حضرت مجتبی علیه السلام در مسجد به منبر رفتند و بی وفایی مردم و حذر از جنگ و هدر رفتن خون مسلمانان را دو علت مهم برای صلح بیان فرمودند. بعد از امام مجتبی معاویه به منبر رفت و خلافت و حکومت خودش را اعلام کرد.
پس از آن امام مجتبی علیه السلام از کوفه به مدینه مهاجرت کرده و تا پایان حیاتشان در مدینه ماندند.
امام حسین علیه السلام از مواضع برادر در صلح با معاویه کاملاً دفاع کردند و فرمودند : تا زمانی که این انسان یعنی معاویه زنده است همه شما باید گلیم خانه خود باشید یعنی بنای با جنگ با معاویه نداریم و به این ترتیب نه تنها در زمان برادر از صلح با معاویه دفاع کردند بلکه بعد از شهادت برادر نیز بر همان مفاد صلح با معاویه باقی ماندند.

برخی فضایل حضرت مجتبی علیه السلام
▫️امام مجتبی علیه السلام در عبادت آن گونه بودند که ۲۵ بار پیاده از مدینه به مکه رفتند، دوبار کل دارایی خود را با فقرا تقسیم کردند، حتی لباس های شان را با فقرا تقسیم کردند و سخاوت امام مجتبی علیه السلام بسیار زیاد بود.
▫️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بسیار امام حسن را دوست داشتند و می فرمودند:
مَنْ أَحَبَّنِي‏ فَلْيُحِبَّه‏
مناقب آل أبي طالب ، ابن شهرآشوب ؛ ج‏4 ؛ ص25
هر کس منِ پیغمبر را دوست دارد باید حسن را دوست داشته باشد. کسانی که این سخن را از من شنیدند این مطلب را به غایبین برسانند.
▫️در فضائل امام مجتبی علیه السلام همین بس که این ایشان مصداق آیه تطهیر هستند و قران به عصمت آن حضرت شهادت داده است .
▫️آن حضرت مصداق آیه مباهله هستند و پیامبر اکرم از آن حضرت در ایام کودکی به امر خدای عز و جل استمداد برای مباهله با مسیحیان نجران کردند.
▫️به مصداق آیات شریفه سوره الرحمان :
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنهَمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ …. يخَرجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ
به نقل شیعه و سنی بحرین حضرت زهرا و حضرت امیرالمومنین علیهم السلام و برزخ وجود نازنین پیامبر و لؤلؤ در این آیه حضرت امام حسن علیه السلام می باشند.
▫️به نص پیامبر که سنی و شیعه بسیار نقل کرده اند حضرت امام حسن علیه السلام یکی از دو آقای جوانان بهشت هستند .
علی رغم تمام این فضائل و مناقبی که برای آن حضرت بیان کردیم معاویه وقتی که بی وفایی مردم را در یاری آن حضرت دید ، حتی در جان آن حضرت طمع کرد و توسط یکی از همسران آن حضرت ، ایشان را مسموم کرد و به شهادت رساند.
حضرت امام مجتبی علیه السلام برای محل دفن خودشان وصیت فرموده بودند که مرا در کنار جدم رسول خدا در خانه آن حضرت دفن کنید، لذا بعد از شهادت آن حضرت بنی هاشم و در راس آنها امام حسین علیه السلام آن حضرت را تشییع و به سوی مدفن شریف پیغمبر حرکت کردند. وقتی به آنجا رسیدن دیدند عایشه ایستاده و می گوید: اجازه نمی دهم که برادرت را در اینجا دفن کنید. اینجا مکانی است که ارث من از پیغمبر است. جالب است که فراموش کرده بود که در داستان فدک این ها به دروغ و بر خلاف صریح قرآن ادعا کردندکه به انبیا ارثی تعلق نمی گیرد. ابن عباس بلافاصله طی شعری این پاسخ را به عایشه داد :
تجملت‏ تبغلت. و لو عشت‏ تفيلت‏ لك التسع من الثمن. و بالكل تملكت‏

نهج الحق و كشف الصدق ؛ ص367
روزگاری سوار بر شتر شدی ، جنگ جمل را به پا کردی ، الان سوار بر قاطر شدی و داری فتنه دیگری به پا می کنی، من گمان می کنم اگر خدا به تو مهلت دهد در آینده ای نه چندان دور سوار بر فیل هم بشوی و مشکلات دیگری پدید آوری، یک نهم از یک‌هشتم را از این خانه مالکی ( چون پیغمبر صلوات الله علیه در هنگام وفات نه همسر داشتند و سهم همسر از خانه یک هشتم است ) حالا احساس مالکیت کل خانه را داری؟
امام حسین علیه السلام فرمودند: برادرم راضی به مخاصمه و خونریزی نبود، لذا دستور دادند که بدن شریف را به بقیع ببرند و در آنجا کنار جده ایشان فاطمه بنت اسد دفن کنند.

از کلمات گهربار حضرت امام مجتبی علیه السلام:
وَ اللَّهِ الَّذِي عَمِلْتُ خَيْرٌ لِشِيعَتِي‏ مِمَّا طَلَعَتْ‏ عَلَيْهِ الشَّمْسُ أَوْ غَرَبَتْ
كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏1 ؛ ص316
به خدا قسم آن کاری که من در صلح انجام دادم، فایده آن برای حفظ و بقای شیعیان من در آینده بهتر از آن چیزی است که خورشید بر آن می تابد یا غروب می کند.
همچنین در این کلام آنحضرت رمز صلح خود را بیان کردند: به خدا قسم در این واقعه حاضر به تسلیم و صلح شدم زیرا یارانی نداشتم .اگر من یاری پیدا میکردم شب و روز با معاویه ظالم می جنگیدم.
خدایا به حق حضرت مجتبی امر فرج امام زمان علیه السلام را برسان و عرض تهنیت ما را به محضر مبارک امام زمان در میلاد جدشان حضرت مجتبی همین لحظه ابلاغ بفرما.

ألَا تَعْلَمُونَ أَنَّنِي إِمَامُكُمْ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ عَلَيْكُمْ وَ أَحَدُ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ بِنَصٍّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَي‏

ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، 2جلد، اسلاميه – تهران، چاپ: دوم، 1395ق.

ترجمه انگلیسی

A few points from the life and virtues of Imam Hasan Mujtaba (a.s)

📌Imam Hasan (a.s) was born on the night of 15 Mahe Ramazan in the 2nd or 3rd Hijri in Madina. And he was martyred on the 28th of the month of Safar (or on the last day of Safar) in 49 AH. Thus, his blessed age was around 46 years.

📌The duration of his Imamat – which commenced after the martyrdom of Ameerul Momineen (a.s) – was for 10 years.

📌The Imamat of Imam Mujtaba (a.s) commenced at a time when the Muslims had just lost the war of Siffin during the time of Ameerul Momineen (a.s) due to the treachery and betrayal of the Khwariji and Abu Musa Ashari. The Muslims were feeling humiliated after the loss. Hence, all around there was a clamour among the Muslims to avenge this loss and fight another battle against Muawiyah. However, Muwaiyah plotted the assassination of Ameerul Momineen (a.s) at the hands of Ibn Muljim and hence the second battle to avenge the loss of the first battle (of Siffin) never materialised.

📌40,000 soldiers were ready to pay allegiance to Imam Mujtaba (a.s) provided he (a.s) gave them the order to wage a war against Muawiyah. Imam (a.s) refused to accept their “conditional allegiance”. Finally, they relented and gave their unconditional allegiance to Imam (a.s)

📌The Imam of the time i.e. Imam Mujtaba (a.s) wanted the people to prepare for a war against Muawiyah – i.e. the second battle of Siffin. Initially, not many people gave any positive replies. However, on Imam’s motivation and speeches, people began to agree. Finally, an army of 12,000 soldiers gathered at Nakhailah – an army cantonment to fight Muawiyah.
However, Muawiyah resorted to politics and shrewdly started bribing the commanders of Imam (a.s) army – so much so that some the soldiers of Imam’s own army attacked him (a.s) while he was in his tent with an intention of killing him. But Imam (a.s) was only grievously injured on his thigh in the attack while his life was saved.

📌While Imam Mujtaba was recuperating from this attack, Muawiyah sent him a list of the soldiers from the army of Imam (a.s) to let him (a.s) know that his soldiers were disloyal and unfaithful. In this way Muawiyah proposed to end the war. When Imam Mujtaba (a.s) realised the unfaithfulness, treachery, disinterest and laziness of his own soldiers to fight Muawiyah, he (a.s) decided to accept Muawiyah’s proposal of a “peace treaty” He (a.s) sent Abdullah bin Haris to meet Muawiyah concerning the treaty.
Later, Imam (a.s) went to the pulpit and gave his reasons for ending the battle. He said that the disloyalty of my own soldiers and to avoid the bloodshed of Muslims, it was best not to continue with the war.
After him (a.s), Muawiyah ascended on the pulpit and officially declared himself as the ruler of the entire Muslim world.
After this, Imam (a.s) migrated from Kufa to Madina and remained there till the end of his life.

📌When Imam Husain (a.s) became Imam, he too honoured the terms of the peace treaty in letter and spirit. And he used to say to the people, “Till the time Muawiyah is alive, all of you should stay in your houses – (meaning not to come on the streets to prepare for war against Muawiyah) In this way, Imam Husain respected and honoured the peace treaty not only during the time of the Imamat of his brother, but even after his (a.s) martyrdom.

📌 A few merits of Imam Mujtaba (a.s)

📌Imam (a.s) was so well known for his worship, that 25 times he has travelled by foot from Madina to Mecca for Haj.
📌Twice he distributed his entire wealth among the poor. He even gave away his clothes. The generosity of Imam Mujtaba (a.s) was well known amongst the people.

📌Holy Prophet (s.a.w.a) used to like Imam Hasan (a.s) very much and would say
The one who loves me should love Hasan too. And the one has heard this should informs others about it (Manaqib Aale Abi Talib, 4/25)

📌About the greatness of Imam Mujtaba it is to suffice to say that he is the misdaaq (symbol) of the Verse of Purification and Quran has vouched for his infallibility.

📌He is also the misdaaq of the Verse of Mubahelah and Holy Prophet (s.a.w.a) had taken him while he was a child on the orders of Allah for mubahelah (sending of curse upon the one who is a liar) against the Christians.

📌He is also the misdaaq of the verse of Surah Rehaman, “He has made the two seas to flow freely (so that) they meet together; Between them is a barrier which they cannot pass…. There come forth from them pearls, both large and small. (Surah Rehman, v 19, 20, 22)
According to both Shia and Sunni exegetists “two seas” refer to “J Zehra & Ameerul Momineen (a.s)”; “barrier” refers to “existence of Holy Prophet (s.a.w.a)” while “pearls” refers to “Imam Mujtaba” (a.s)

📌According to the traditions narrated both by Shia & Sunni scholars Imam Hasan is one of the leaders of the youth of Paradise
Against all these virtues of Imam Mujtaba (a.s) that we have mentioned, when Muawiyah say the unfaithfulness of the followers of Imam (a.s) who even went to the extent of trying to kill him, he hatched a plot to kill Imam (a.s). He bribed the spouse of Imam Hasan (a.s) and made him an offer that if she poisoned Imam (a.s), he would marry her to his son Yazid. The disloyal wife accepted the offer and poisoned Imam (a.s) which led to his martyrdom.

Imam Mujtaba had done wasiyat (will) that after his death he should be buried next to his grandfather in his room. Hence, the Bani Hashim – led by Imam Husain (a.s) — proceeded towards the place where Holy Prophet (s.a.w.a) was buried. When they reached there, they found Ayesha was standing and she said, “I will not permit you to bury your brother over here. This house I have received as inheritance from Holy Prophet (s.a.w.a)”. Interestingly she forgot the claim that was made by the earlier caliphs at the time of Fadak that “prophets do no leave behind any inheritance” This claim of the caliphs was against the clear verses of Quran.
Ibn Abbas very promptly coined a couplet on this contention of Ayesha and he said, “Once you sat on a camel and initiated the Battle of Jamal. Today, you are sitting on donkey creating another problem. I feel that if God gives you more time, soon you will sit on an elephant and create some other disturbance and fight. You own 1/9th and you stake your claim on the full property?? (Nahjul Haq wa Kashf Sidq, pg 367)
(At the time of his (s.a.w.a) death, Holy Prophet (s.a.w.a) had nine wives. So, the share of each wife is 1/9th of the entire property. Yet Ayesha was asserting her claim on the entire house of Holy Prophet (s.a.w.a))
Seeing this, Imam Husain (a.s) said, “My brother was against fighting and bloodshed. We will take his body to Baqi and bury him next to his grandmother – J Fatima bint Asad

📌 Invaluable sayings of Imam Mujtaba (a.s)

I swear by Allah! The act which a person does that will benefit my Shias, is better than all the things upon which the sun rises and sets (Kamaluddin, 1/316)
In the above hadees, Imam has given the reason for his accepting the peace treaty with Muawiyah. He says, that “By Allah! I was compelled to accept the peace treaty, since I did not have (loyal) friends and companions. If had such companions, I would have continued fighting night and day against the tyrant Muawiyah.”

O Allah! For the sake of Imam Hasan Mujtaba, hasten the zuhoor of Imam Zamana (a.s). And convey our greetings and good wishes to Imam Zamana (a.s) on the occasion of the birth anniversary of his grandfather.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.