حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

فضائل ماه مبارک رمضان

سخنران: دکتر محمد هادی قندهاری

ویژه شبهای قدر

موضوع: شرح دعای فرج

فایل تصویری

فایل صوتی
متن پیاده شده فارسی

شرح دعای فرج

مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بِإِسْنَادِهِ عَنِ الصَّالِحِينَ علیهم السلام قَالَ: تُكَرِّرُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ سَاجِداً وَ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ فِي الشَّهْرِ كُلِّهِ وَ كَيْفَ أَمْكَنَكَ وَ مَتَى حَضَرَكَ مِنْ دَهْرِكَ تَقُولُ بَعْدَ تَحْمِيدِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ قَائِداً وَ عَوْناً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلًا
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص162
يكى از ائمّه عليهم السّلام فرمود: در شب بيست و سوّم ماه رمضان مكرّر در حال سجده و ايستاده و نشسته و به طور كلّى در هر حال كه هستى و نيز در كلّ اين ماه و در طول عمرت به هر صورت كه ممكن شد، و هر گاه كه در طول عمرت به يادت آمد، اين دعا را مكرّر بخوان. به اين صورت كه بعد از حمد و ستايش خداوند متعال، و صلوات بر پيامبر اكرم حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله بگو:
«اللّهمّ، كن لوليّك فلان بن فلان‏ في هذه السّاعة و في كلّ ساعة، وليّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دليلا و عينا، حتّى تسكنه أرضك طوعا، و تمتّعه فيها طويلا.»
خدايا، در اين لحظه و در تمام لحظات، سرپرست و نگاهدار و راهبر و يارى گر و راهنما و ديدبان ولىّ‏ات حضرت حجّة بن الحسن كه درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد باش، تا او را به صورتى كه خوشايند اوست و همه از او فرمانبرى مى‏نمايند ساكن زمين گردانيده، و مدّت زمان طولانى در آن بهره‏مند سازى.

مرحوم شیخ کلینی این دعا را از محمد بن عیسی از یکی از ائمه صالحین نقل کرده است و چه بسا که این دعا از چند امام روایت شده باشد . مثلاً در زمان حضرت رضا علیه السلام اللهم کن لولیک علی بن موسی الرضا خوانده می شده و الان در زمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن خوانده می شود.
در این دعا ، شش درخواست درباره امام زمان می کنیم و این دعا مخصوص شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است اما بهتر است که ما در کل ماه رمضان و در همه عمر بعد از حمد و صلوات دعا را تلاوت کنیم. در همه نقل ها داخل دعا صلوات ندارد و در بیرون دعاست، اما هرجا بفرستیم مشکلی ندارد.
در بعضی از نقل ها به ویژه در نقل های اولیه یک عبارت هفتم ” و عونا ” هم دارد
مرحوم آیت الله خویی فرموده بودند که من چهل سال است که در قنوت نمازم این دعا را تلاوت می کنم یعنی مرجعی که بر همه دعاها تسلط دارد این دعا را بر بقیه ترجیح داده و در قنوت همه نمازهایش خوانده است.
لذا از تلاوت این دعا که عنایات امام زمان را شامل حال ما می کند و دعای آن حضرت را بر ما جاری می‌کند غافل نباشید.
خدا یا امر فرج امام زمان را برسان و ما را به دعاهای ماه مبارک رمضان موفق بگردان.

ترجمه انگلیسی

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.