حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
امامت در خردسالی
۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۵:۱۵
پ
پ
امامت در خردسالی
در میان امامان ما ، سه بزرگوارند که در سن کودکی به امامت رسیده اند : اولی شان امام جواد (علیه السلام ) هستند که در سن ۸ یا ۹ سالگی ، بعد از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسیدند . دومین آنها حضرت امام هادی ( علیه السلام ) امام دهم  بودند که در سن ۶ یا ۸ سالگی متصدی امر امامت شدند و سوم حضرت امام حجه بن الحسن العسکری (عج ) می باشند که ایشان هم در سن ۵ سالگی حامل منصب امامت گردیدند .

ما که پیرو مکتب قرآن هستیم این مطلب هیچ استبعادی ندارد (هرگز دور از ذهن نیست ) ، ما در قرآن می خوانیم که حضرت مسیح ، عیسی بن مریم طفل نوزادی بوده که به نبوت رسیده است :

 « قال انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا » ( سوره مریم آیه ۳۰ )

وقتی که خداوند به طفل نوزادی شایستگی مقام نبوت داده باشد چه استبعادی دارد که به کودک ۵ و ۸ و ۹ ساله هم شایستگی مقام امامت داده باشد ؟

علاوه بر این بینش قرآنی ، هنگامی که در زندگانی این امامان همام بیشتر تأمل می نمائیم ، مؤیدات فراوانی را در اثبات مقام امامت آن بزرگواران می یابیم که خود حکایت از انتصاب الهی امام و اتصال او با سرچشمه علوم الهی و معادن حکمت ربانی دارد . به عنوان نمونه هنگامی که مأمون مورد طعن و سرزنش بنی عباس در مورد امام محمد تقی (علیه السلام ) واقع گشت ، تصمیم بر آن شد تا آن حضرت را در مجلسی مورد آزمایش قرار دهند  و فقیهی خبره از میان فقهای اهل تسنن را مأمور نمایند تا میزان تسلط امام بر فقه را بیازماید. برای این امر ، یحیی بن اکثم که در آن زمان در منصب قضاوت نشسته بود ، انتخاب شد . هنگامی که مجلس آراسته شد و بزرگان در آن حضور یافتند ، مأمون امام را نیز در آن جلسه حاضر نمود . در این هنگام یحیی شروع به سؤال کرد و یکی از مسائل فقهی حج رامطرح نمود و نظر امام را جویا شد . آن بزرگوار در جواب ابتدا شرایط متفاوتی را که این مسأله در آن شرایط می تواند واقع گردد، مطرح نمودند و از یحیی بن اکثم خواستند که تعیین نماید مسأله در کدام شرایط به وقوع پیوسته است . یحیی که هرگز انتظار این امر و سؤال امام را نداشت از یکسو از میزان تسلط امام بر دقائق فقهی شگفت زده گشته بود و از سوی دیگر در تعیین شرایط وقوع حکم درمانده بود ؛ چرا که هرگز پیش لز این بدانها  نیندیشیده بود .

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
شهادت امام جواد علیه السلام - نردبان ترقی

در این هنگام بود که بزرگان حاضر در مجلس انگشت حیرت در برابر عظمت علمی امام جواد (علیه السلام ) ، به دندان گزیدند و نه تنها بدین ترتیب به مقام علمی آن بزرگوار آگاه گشتند بلکه میزان تسلط خارق العاده امام  را نیز ستودند. هنگامی که کار بدین جا منتهی گشت ، مأمون از امام تقاضا نمود تا خود حکم را در شرایط گوناکون وقوعش بیان دارند و امام (علیه السلام ) نیز حکم هر کدام از حالات مختلف را به تفصیل بیان فرمودند . ( مشروح این مجلس مأمون در کتاب احتجاج طبرسی و سایر کتب ذکر گردیده است)

۲۹ ذیقعده  سالروز شهادت مظلومانه این امام همام را به محضر مبارک امام عصر (عج) ، تمامی مسلمانان جهان و شما دوست گرامی تسلیت عرض می نمائیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.