حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

سوال:

با توجه به آیه ی شریفه :

وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلي‏ نِساءِ الْعالَمين‏

این سوال برای افرادی پیش آمده که آیا حضرت مریم سلام الله علیها مقامی بالاتر از حضرت زهرا سلام الله علیها دارند؟

پاسخ:

حضرت مريم برتر زنان زمان خود بودند، اما حضرت زهرا سلام الله علیها برتر زنان همه‌ي زمان‌ها بودند:

مستند این ادعا، استعمال قرآن از واژه عالمین، روایات اهل بیت علیهم السلام و سخن مفسران شیعه و سنی در این باره است.

  • استعمال قرآن از واژه « عالمین»

با توجه به استعمالاتی که در قرآن شده ، مشخص می شود که واژه عالمین در قرآن، گاهی بر مردم یک بخش از زمان اطلاق می شود. برای مثال پیرامون آیه شریفه وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ که خداوند به بنی اسرائیل می فرماید: ما شما را بر عالمیان برتری دادیم کسی از مسلمانان تردید نمی کند که این آیه شخص پیامبر را شامل نمی شود در حالی که ظاهر این آیه عام است و تخصیصی نخورده است.

سیوطی در تفسیرش پیرامون آیه شریفه  وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ می گوید: اینان بر عالمیانی که در آن زمان بودند برتری داشتند.

الدر المنثور فی تفسیر المأثور، سیوطى، جلال الدین، ج ‏1، ص 68

فخررازی مفسر بزرگ اهل سنت در توجیه این مطلب که آیه شریفه «وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ» شامل پیامبر (ص) نمی‌شود، می‌گوید: برتری بنی اسرائیل شامل کسانی می‌شود که در زمان آنان موجود بودند، امّا پیامبر در آن زمان موجود نبود و زمانی که موجود نبود پس از عالمین شمرده نمی‌شود .

مفاتیح الغیب، فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، ج ‏2، ص 444

لذا می گوید: یعنی بر عالمیان زمان خودشان.

مفاتیح الغیب، فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر ، ج ‏3، ص 484.

  • تفاسیر سنی

برخی مفسرین اهل سنت حضرت مريم را برتر زنان زمان خود می‌دانند، اما حضرت زهرا سلام الله علیها برتر زنان همه‌ي زمان‌ها عنوان می‌کنند.

«وَ اصْطَفاكِ عَلي‏ نِساءِ الْعالَمين‏»، يعني اختارك علي نساء العالمين في زمانك. يعني خداوند تو را بر زنان جهان در عصر خودت برگزيد.

جامع البيان لإبن جرير الطبري، ج 3، ص 357

«وَ اصْطَفاكِ عَلي‏ نِساءِ الْعالَمين‏»: علي نساء ذلك الزمان الذي هم فيه. يعني آن زناني كه در عصر حضرت مريم بودند.

تفسير إبن أبي حاتم الرازي، ج 2، ص 647.

سیوطی در تفسیر آیه شریفه «عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِینَ» نیز می گوید: یعنی از میان امت زمان خودش.

در المنثور فی تفسیر المأثور، ج ‏2، ص 24.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
او کیست؟...

یکی دیگر از مفسران اهل سنت نیز می گوید: خداوند مادر عیسی (حضرت مریم) را برگزید و او را از هر پلیدی پاک گردانید و او را بر زنان زمانش برتری بخشید.

التفسیر الوسیط للقرآن الکریم، طنطاوى، سید محمد، ج ‏2، ص 101.

  • روایت و تفاسير شيعه

اهل بيت عليهم‌السلام -که مبين قرآن هستند- فرمود‌ه‌اند: کلمه «عالمين» در مورد حضرت مريم سلام الله علیها ، تنها مربوط به زمان  خودشان بوده ولي در مورد حضرت زهراسلام الله عليها، براي تمام دوران  است.

امام صادق عليه‌السلام مي‌فرمايد:

 إنما سميت فاطمة عليهاالسلام محدثة، لأن الملائكة كانت تهبط من السماء فتناديها كما تنادي مريم بنت عمران فتقول: يا فاطمة! الله اصطفاك و طهرك و اصطفاك علي نساء العالمين، يا فاطمة! إقنتي لربك و اسجدي و اركعي مع الراكعين، فتحدثهم و يحدثونها، فقالت لهم ذات ليلة: أليست المفضلة علي نساء العالمين مريم بنت عمران؟ فقالوا: إن مريم كانت سيدة نساء عالمها و ان الله عزوجل جعلك سيدة نساء عالمك و عالمها و سيدة نساء الأولين و الآخرين.

فاطمه سلام‌الله‌عليها را به خاطر اين محدّثه ناميدند كه فرشتگان از آسمان فرود مي‌آمدند و آن حضرت را صدا مي‌كردند همان‌طوري كه مريم دختر عمران را صدا مي‌زدند. فرشتگان مي‌گفتند: اي فاطمه! خدا تو را برگزيد و پاكيزه‌ات نمود و بر تمام زنان عالم برگزيد. اي فاطمه! پروردگارت را بخوان و سجده‌اش نما و با ركوع‌كنندگان ركوع كن. بدين ترتيب حضرتش با آنها سخن مي‌گفت و آنها نيز با آن حضرت حديث و سخن مي‌گفتند. شبي فاطمه سلام‌الله‌عليها به فرشتگان فرمود: مگر مريم بنت عمران بر تمام زنان عالم برتري ندارد؟ فرشتگان گفتند: مريم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّوجلّ تو را بانو و سرور زنان عالمِ خودت و عالمِ مريم قرار داده و تو سرور تمام زنان عالم هستي از اوّلين تا آخرين‏.

علل الشرائع للشيخ الصدوق، ج 1، ص 182 ؛  بحار الأنوار للعلامة المجلسي، ج 14، ص 206

مفضل بن عمر نقل کرده‌است که به امام صادق عليه‌السلام گفتم: درباره‌ي اين سخن رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم، در مورد فاطمه سلام الله عليها که او سيد و سرور زنان جهانيان است،مارا با خبر کن. آيا او سرور زنان روزگار خودش مي باشد؟

فرمود: آن درمورد مريم است. او سيده و سرور زنان دنياي خودش بود، ولي فاطمه  سلام الله عليها سيد و سرور زنان تمام دوران مي‌باشد؛ از اول تا آخر.

معاني الاخبار، ص 107، ح 1

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.