حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ
وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام
 
۱- وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام مورخین راجع به این که حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در چه سالی ، یا چه ماهی ، یا چه روزی از دنیا رفته چیزی ننوشته اند . آری در کتاب روح و ریحان می نویسد : آن حضرت در حدود سنه ۲۵۰ از دینا رفته ، ولی مدرکی نقل نمی کند .

 

بعضی از نویسندگان می نویسند : از آن روایتی که از امام علی النقی علیه السّلام به فضیلت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام رسیده ( و ما آن را بعد از این خواهیم نگاشت) استفاده می شود که آن بزرگوار در زمان امام علی النقی علیه السّلام از دنیا رفته است و امام علی النقی هم در سنه ۲۵۴ شهید شد . عمادزاده در جلد دوم زندگانی حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام صفحه ۳۹۱ می نویسد : حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به عقیده شیخ صدوق در سال ۲۵۲ شهید شده ولی معلوم نکرده که شیخ صدوق این عقیده را در کدام کتاب های خود متذکر شده ؟! علامه مجلسی در مزار کتاب بحار می نویسد : یکی از شیعیان حضرت رسول اکرم (ص) را در عالم خواب دید که فرمود : جنازه مردی از فرزندان من از سکه الموالی ( که نام کوچه ای بوده ) حمل می شود و در باغ عبدالجبار بن عبدالوهاب نزدیک درخت سیبی دفن خواهد شد . وقتی آن شخص شیعه از خواب بیدار شد نزد عبدالجبار رفت و پیشنهاد کرد که آن باغ را از او بخرد . عبدالجبار گفت : این باغ مرا برای چه می خواهی ؟ آن مرد جریان خوابی را که دیده بود نقل کرد . عبدالجبار گفت : خوابی که تو دیده ای من نیز دیده ام ، لذا آن درخت و باغ را برای حضرت عبدالعظیم علیه السّلام و شیعیائی که در این جا دفن شوند وقف نموده ام . بعد از این جریان بود که حضرت عبدالعظیم علیه السّلام مریض شد و از دنیا رفت . موقعی که بدن آن بزرگوار را برهنه کردند تا غسل دهند کاغذی در جیب او به دست آمد که حسب و نسب خود را در آن کاغذ بدین نحو نوشته بود : انا ابوالقاسم ، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن الامیر بن زید بن الحسن المجتبی بن علی بن ابیطالب علیه السّلام . طریحی در کتاب منتخب می نویسد که نقل شده : از جمله افرادی که زنده دفن شدند حضرت عبدالعظیم علیه السّلام بود که قبرش در شهرری قرار دارد . و در کتاب روح و ریحان هم می نگارد : حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را دشمنانش در حالی که زنده بود ، در زیر خاک دفن کردند و آن بزرگوار به اجل طبیعی از دنیا نرفت !! العلم عندالله لانه اعلم به حقائق الامور . ولی مرحوم حاج میرزا حسین نوری در کتاب لؤلؤ و مرجان این نقل را تکذیب نموده .
۲- گنبد و بارگاه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در کتاب منتخب التواریخ از کتاب مجالس المؤمنین نقل می کند : حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را که در شهرری قرار دارد مجدالملک قمی در سنه ۴۸۰ بنیان نهاد . مجدالملک را لشکریان به علت عداوت مذهبی در سنه ۴۹۲ از نزد سلطان کشیدند و اعضای او را قطعه قطعه نمودند ، آنگاه آن اعضاء قطعه قطعه شده را در تابوتی نهادند و در جوار حضرت سیدالشهداء دفن کردند . بنیان ایوان و رواق حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از آثار شاه طهماسب بن شاه اسماعیل صفوی است. در سنه ۹۴۴ بود که مرحوم فتحعلی شاه ضریح نقره ای برای حضرت عبدالعظیم علیه السّلام تقدیم کرد . در سنه ۱۲۲۲ بود که مرحوم ناصرالدین شاه قاجار طلاکاری گنبد و بارگاه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را شروع کرد . آیینه کاری و نقاشی ایوان مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را میرزا آقاخان نوری که صدراعظم دولت ایران بود به پایان رسانید .روضه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام دارای چهار در متقابل است . دری که طرف قبله ضریح قرار دارد و از خاتم های بسیار عالی به شمار می رود از تقدیمی های فتحعلی شاه است . دری که سمت پائین ضریح قرار دارد و از خاتم های مرغوب است از تقدیمی های ناصرالدین شاه است . دری که سمت شمال ضریح قرار دارد و به اصطلاح آن را در ورودی می گویند از تقدیمی های محمدشاه قاجار است . دری که در سمت مغرب ضریح است از تقدیمی های صدراعظم است .
۳- تولیت آستانه حضرت عبدالعظیمعلیه السّلام عزیزالله عطاردی در کتاب زندگانی حضرت عبدالعظیم علیه السّلام می نویسد : در زمان سلطنت شاه طهماسب اوّل که مقارن با سال ۹۳۶ هجری بوده یکی از رجال بزرگ مذهبی آن عصر به نام : میرسید حسین خاتم المجتهدین که داماد محقق کرکی بود و از فقهای عظیم الشأن و جلیل القدر امامیه و زعمای مذهب به شمار می رفت ، از جبل عامل به ایران دعوت شد . پس ازورود مرحوم میرسید حسین به ایران ، پادشاه وقت تولیت بقاع مطهره حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم علیه السّلام و حضرت احمدبن موسی (شاه چراغ) علیهم السلام و هم چنین تولیت مقبره شیخ صفی الدین جد سلاطین صفویه را در اردبیل به عهده این سید شریف واگذار کرد .
پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.