حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

«آزمون بلا»

“ما بطور حتم و بدون استثناء همگى شما را با ترس، گرسنگى و آفت در مال‌ها و جان‌ها و محصولات می‌آزماییم و تو اى پیامبر صابران را بشارت ده‏”(۱)

بلاها و گرفتاری‌ها براى کسانى که صبر می‌کنند و ایستادگى نشان می‌دهند، سودمند است و اثرات نیکى در آنان به وجود می‌آورد. از این حیث و در چنین وضعى می‌توان به آنان مژده داد. زیرا این امر مقدمه‌ای است جهت افزایش قدرت روحی و تقویت اراده و بالا رفتن مراتب وجودی انسان ها.

از این رو است که گاهی وقتى خدا نسبت به بنده‏اى از بندگانش لطف مخصوصى دارد، بر اساس ظرفیت وجودی فرد، او را گرفتار سختی‌ها می‌کند. مانند مربى شنا که شاگرد تازه کار خود را وارد آب می‌کند تا تلاش کند و دست و پا بزند و در نتیجه ورزیده شود و شناگرى را یاد بگیرد؛ خداوند هم برخی از بندگانى را که‏ دوست می‌دارد و می‌خواهد به کمال برساند، در بلاها غوطه‌ور می‌سازد. انسان اگر یک عمر درباره شنا کتاب بخواند، تا در آب نرود شناگر نمی‌شود؛ زمانى شناگرى را می‌آموزد که عملا در آب قرار گیرد و مبارزه با غرق شدن را تمرین کند و احیاناً خود را با خطر غرق شدن در صورت دیر جنبیدن مواجه ببیند. انسان باید در دنیا سختی‌هایی ببیند تا پخته و کامل گردد.

سختى و گرفتارى، هم تربیت کننده و هم بیدار کننده است. سختى، بیدارسازنده و هوشیارکننده انسان‌هاى خفته و تحریک کننده عزم‌ها و اراده‌هاست. شدائد و سختی‌ها همچون صیقلى که به آهن و فولاد می‌دهند، هر چه بیشتر با روان آدمى تماس گیرد او را مصمم‌تر و فعال‌تر و برّنده‌تر می‌کند ؛ زیرا خاصیت حیات این است که در برابر سختى مقاومت کند و به طور خودآگاه و یا ناخودآگاه آماده مقابله با آن گردد. انسان‌هایی که در دامان سختی‌ها و شدائد به سر می‌برند و در برابر آن ها صبر و استقامت می‌کنند؛ نیرومند و با اراده مى‌گردند.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
ولادت امام جواد علیه السلام : مدارا

در همین زمینه روایت شده است که محموله پارچه‌ای‏ که برای حضرت جواد (علیه السلام) بود و براى ایشان می‌آوردند، در راه مورد سرقت قرار گرفت. فردی که بار را می‌آورد در نامه‏اى ماجرای سرقت را به آن حضرت نوشت. امام جواد (علیه السلام) در جواب به خط خویش مرقوم فرمود: “جان‌ها و مال‌هاى ما از موهبت‌هاى گواراى خداوند و امانت و سپرده اوست. آنچه از آن بهره‌مند شویم مایه شادى و خوشى است و آنچه از آنها را هم ببرند (براى ما) مزد و ثواب است. پس هر که بیتابی‌اش بر شکیباییش چیره آید مزدش تباه شده و پناه بر خدا از آن.”‏(۲)

(برگرفته از “عدل الهی”، تالیف: “استاد شهید مرتضی مطهری” (همراه با تلخیص و اضافات))

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.