حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

نام عباس (علیه السلام) با دلاوری، پهلوانی و شجاعت گره خورده است. از صحنه‌های دلاوری عباس (علیه السلام)  می‌توان به نمونه‌ی زیر اشاره نمود.

در ماجرای کربلا، هنگامی که حر بن یزید ریاحی کاروان امام حسین (علیه السلام) را محاصره کرده بود، چهار نفر به نام‌های جابر بن حارث سلمانی، مجمع بن عبدالله العائذی، عمرو بن خالد صیداوی اسدی و سعد مولی عمر از کوفه به کاروان امام حسین (علیه السلام) ملحق شدند.

در روز عاشورا وقتی که جنگ در گرفت، این چهار نفر با شمشیر به لشکر ابن سعد حمله‌ور شدند و در خلال این حمله اسیر شدند. سپاهیان ابن سعد این چهار نفر را از معرکه برگردانده و از اصحاب امام حسین (علیه السلام) جدا نمودند.(۱)

امام حسین (علیه السلام)، برادرشان عباس (علیه السلام) را برای نجات این چهار نفر مأمور کردند. عباس (علیه السلام) به تنهایی بر سپاهیانِ مأمور این اسیران حمله برد و با شمشیر به پیکار با آنها پرداخت تا آنها را متفرق نمود و در نهایت به آن چهار نفر رسید. آن‌ها به عباس (علیه السلام) سلام کردند و عباس (علیه السلام) آنها را در حالی که زخمی شده بودند، نجات داد.(۲)

انتخاب عباس (علیه السلام) برای این مأموریت و اهتمام ایشان به انجام این مأموریت آن هم به تنهایی نشان از دلاوری و شجاعت و قدرت او داشت.

(برگرفته از کتاب “العباس ابوالفضل ابن امیرالمؤمنین (علیهما السلام)، سماته و سیرته ” تألیف “استاد محقق حجه الاسلام سید محمد رضا حسینی جلالی”)

پایگاه اسلامی – شیعی رشد


پاورقی‌ها:

۱- تاریخ طبری جلد ۵، صفحه ۴۶۶

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
من و جدائي از كوي تو ، خدا نكند . . .

۲- الکامل فی التاریخ، جلد ۴، صفحه ۴۵

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.