حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
فرازهایی از خطبه غدیر-بخش اول
۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷
26
استوری فرازهایی از خطبه غدیر
پ
پ

لا إلاهَ اِلَّا هُوَ لِاَنَّهُ قَدْ اَعْلَمَنی أنّی اِنْ لَمْ اُبَلِّغْ ما أنْزَلَ إلَیَّ فی حَقِّ عَلِیٍّ فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ
خداوندی جز او نیست؛ چراکه به من هشدار داده که اگر آن‌چه در حق علی نازل کرده به مردم ابلاغ نکنم، وظیفه‌ی رسالتش را انجام نداده‌ام.

دریافت فایل

توضیح:
«لا إلاهَ اِلَّا هُوَ»: خدایی نیست جز او؛ معبودی نیست غیر از او. اعتراف به معبود بودن تنهایی و خدایی او، به خاطر این است که در این‌جا خدا را تنزیه کنند.
سپس می‌فرمایند: او به من اعلان کرد که اگر ابلاغ نکنم، آنچه را که در حقّ علی بر من نازل کرده «فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ»: رسالت خدا را ابلاغ نکرده‌ام.
یعنی ادای حقّ علی علیه‌السّلام و ابلاغ این مأموریت، مساوی است با ادای تمام رسالتم. اگر این امر خدا را اطاعت نکنم و ابلاغ نکنم، مساوی است با این‌که همه‌ی رسالتم زیر سؤال برود و انجام نداده باشم. در این‌جا نبیّ اکرم صلی‌الله علیه و آله ادای آنچه را که به او وحی‌شده، آن‌قدر مهم می‌دانند که مساوی با کلّ رسالتشان است.
هم‌چنین ایشان خوف از عِقابی دارند که آن عقاب «قارِعَهٌ» باشد و آن‌قدر عقاب سخت باشد که کوبنده باشد. عقابِ سخت را «قارعه» می‌گویند. خداوند می‌فرماید:
﴿ الْقَارِعَهُ * مَا الْقَارِعَهُ ﴾(۱) : ﴿ کوبنده [قیامت] * و کوبنده چیست.﴾
این عقابِ سخت و این ادای وظیفه، به خاطر این است که ابلاغ آنچه در حقّ علی علیه السلام بر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نازل‌شده، مساوی است با کلّ رسالت.

۱) القارعه (۱۰۱): ۱ – ۲٫

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
کلیپ تصویری حیدر ای همای رحمت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.