حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

فضائل ماه مبارک رمضان

سخنران: دکتر محمد هادی قندهاری

شب چهاردهم

موضوع: توجه بیشتر به امام زمان علیه السلام در ماه رمضان

فایل تصویری

فایل صوتی
متن پیاده شده فارسی

توجه بیشتر به امام زمان علیه السلام در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان به امام زمان، حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا له الفداء، باید توجه ویژه داشت . در اوقات استجابت دعا و اوقات نیمه شب برای ظهور آن حضرت باید بسیار دعا کرد، چرا که رمز قبول اعمال و عبادات و روزه ما ، ولایت صاحب الزمان و پیوند با آن حضرت است.
رفع مشکلات جامعه اسلامی و جامعه بشری و همه گرفتاری ها در همه دنیا که موضوع عبارات ادعیه ماست تنها با ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تحقق پیدا می‌کند. لذا کسی که به این مطالب معرفت داشته باشد، در عبادات ماه مبارک رمضان به این جوهر اصلی عبادت که ولایت صاحب الزمان و پیوند با آن حضرت و توسل به آن حضرت و انتظار ظهور آن حضرت و دعای برای آن حضرت است، توجه ویژه خواهد داشت.
در ماه مبارک رمضان در دعای شب ششم، روز هشتم، روز سیزدهم ،روز هجدهم ، شب نوزدهم ،روز بیست و یکم و روز عیدفطر، در این هفت دعا عباراتی ناظر به امام زمان علیه السلام می باشد .
مهم تر از آن، ما در ماه مبارک رمضان شب قدر را داریم که شب قدر شب امام زمان علیه السلام است.
روایات زیادی آمده است که صیحه آسمانی که فریاد حضرت جبرئیل به هنگام ظهور حضرت بقیه الله بر بام خانه کعبه است، در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان انجام می‌شود . البته می‌دانید که روایات مربوط به زمان ظهور تمامش جزو مقدراتی است که قابل تغییر و بداپذیر است و به دعای مردم می‌تواند زودتر محقق شود و به عدم اقبال مردم می‌تواند عقب بیفتد. مطابق روایات از فردای آن صیحه، حضرت مهدی از غیبت بیرون خواهند آمد و مردم از اقصی نقاط دنیا به مکه می‌آیند و با امام زمان علیه السلام بیعت می کنند.
موضوع شب قدر امام زمان علیه السلام است، چرا که ملائکه در شب قدر بر آن حضرت نازل می‌شوند:
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ‏ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْر
نه فقط ملائکه بلکه حضرت روح القدس، در شب قدر بر امام زمان علیه السلام نازل می شوند و همه مقدرات الهی را به محضر حضرت می آورند و با امضای آن حضرت که خلیفه خدا بر روی زمین هستند، این مقدرات قابل اجرا خواهد بود.
در شب قدر و مخصوصاً در شب بیست و سوم ماه مبارک ، به ما دستور داده‌اند که دعای اللهم کل ولیک را بخوانید و برای فرج و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا کنید و بلکه در کل ماه و در کل سال این دعا را بخوانید. عبادت و روزه ما با این دعا باید زینت داشته باشد و مطابق این حدیث باید رغبت ما به خواندن این دعا در ماه مبارک رمضان بیشتر باشد.

یکی دیگر از دعاهایی که مربوط به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است دعای افتتاح است. تقریباً یک چهارم دعای افتتاح یعنی قسمت پایانی آن در مورد حضرت مهدی علیه السلام است . در این دعا بعد از آنکه وصف خدا میگویی و بعد از اعتراف به نام دوازده امام، به نام امام زمان که می رسیم و بر آن حضرت درود می فرستیم و آن حضرت را با اوصاف متعدد می خوانیم. این دعا توسط نائب دوم از جانب خود آن حضرت صادر شده است و به ما دستور خواندن آن داده شده است. اوصاف گوناگونی برای آن حضرت در این دعا شمرده شده است که بسیار قابل توجه است.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ، وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ، وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ، وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ، وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .
خدایا به سوی تو مشتاقیم برای یافتن دولت کریمه ای که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانی، و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی، و ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به سوی طاعتت، و رهبران به سوی راهت قرار دهی، و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن، روزیمان فرمایی.
در پایان این دعا خواسته هایمان را به وساطت امام زمان و به جاه و مقام امام زمان از خدای متعال تقاضا می‌کنیم:
اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا، وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا، وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا، وَ كَثِّرْ بِهِ قِلَّتَنَا، وَ أَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنَا،
خدایا پریشانی ما را به یاری او جمع کن، و پراکندگی ما را به او وحدت بخش، و گسیختگی ما را با او پیوند ده، و اندک ما را به او زیاد فرما، و ذلّت ما را به او عزّت ده
در پایان دعا نیز با این عبارات راز و نیاز می کنیم :
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا ، وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا، وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا، وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ، وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ، وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ، وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا، وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
خدایا از نبود پیامبران ما که درودهای تو بر او و خاندانش و از ناپیدایی مولایمان، و بسیاری دشمنانمان و کمی نفراتمان، و سختی فتنه ها به سویمان، و از جریان زمان بر زیانمان به درگاه تو شکوه می آوریم، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را در برابر این همه یاری فرما به گشایشی از جانب خویش که زود برسانی، و بدحالی که برطرف کنی، و پیروزی با عزّت برایمان قرار دهی، و سلطنت حقی که آشکارش فرمایی، و به رحمتی که از سویت ما را فرا گیرد، و به سلامتی کاملی که از جانبت ما را بپوشاند، ای مهربان ترین مهربانان.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

ترجمه انگلیسی

Special attention to Imam Zamana (a.s) in Mahe Ramazan

One of the duas related to Imam Zamana (a.s) is Dua Iftitah. Almost one fourth of the dua i.e. it’s last part is related to Imam Zamana (a.s). In this dua, after speaking about the attributes of Allah and taking the names of the all the Imams (a.s), we reach to the name of Imam Zamana (a.s). We send our durood (blessings) upon him and remember him by many of his characteristics. This dua has come to us through the second special deputy and it has been given by Imam Zamana (a.s) with the instruction of reciting it in the month of Ramazan. Many attributes of Hazrat Mahdi (a.s) have been enumerated in this dua which need our attention.
🤲🏻 “O Allah! We are eager from You about the benevolent government. In which Islam and its adherents will be honoured and hypocrites and its supporters will be disgraced. O Allah! You include us among those who invite the people towards Your obedience and lead the people to Your Path. And by this, adorn us with the blessings of this world and the Hereafter.”

Towards the end of the dua we put forward our desires before Allah and ask Him to fulfil them through the blessings of Imam Zamana (a.s)
🤲🏻 O Allah! Through him solve our difficulties, unite who have scattered, bring together who are separated, increase our meagre numbers, and honour our disgraced ones…

At the very end of the dua we have the following sentences,
🤲🏻 …. O Allah! We complain to you of our separation from our prophet (s.a.w.a), and the occultation of our Master, the large numbers of our enemies and our paltry numbers (of supporters); the severe tribulations of the present era and the corruptions of the times against us; Then send Your Blessings upon Mohammed & his progeny (a.s). Assist us in overcoming all this by granting us a swift victory from Your side, and by (granting) a relief from all harms, and (granting) a success that leads to honour due to faith, and the establishment of the true kingdom, and hasten Your Mercy upon us and clothe us with Your safety, O Most Merciful of Mercifuls

O Allah! In this holy month of Mahe Ramazaz, destine the zuhoor of Imam Zamana (a.s). And bestow us with the taufeeq to remember him more in this holy month

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.