حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

پاسخ به شبهات مهدویت – دکتر محمد هادی قندهاری – بخش سوم

موضوع شبهه: چه دلیل objective و عقلی وجود دارد که انسانی بیش از ۱۲۰۰ سال غایب شده و در عین حال زنده مانده است.

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده نسخه Word

متن پیاده شده نسخه PDF

دریافت فایل پوستر 

متن پیاده شده:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

یکی دیگر از مطالبی که برای برخی از معاصرین ما این عقیده مشکل ایجاد کرده است ، برخی از افراد در مقام دلسوزی و نقد به صورت سؤال بیان می کنند و برخی از مخالفین هم در صورت نقد و اعتراض مطرح می کنند اعتقاد به عمر طولانی امام زمان علیه السلام است که آنها می گویند که اصلاً در تاریخ مشابه ندارد و اینگونه بیان می کنند که  معمّر ترین انسان در دنیا حداکثر ۱۳۰ سال دارند .

عمر صاحب الزمان علیه السلام تاکنون حدود ۸ الی ۹ برابر افراد موجود است . چطور چنین چیزی امکان پذیر است و چطور بتوانیم این را به یک عقیده شدنی و امکان پذیر تبدیل کنیم . این عقیده برون دینی است .

۱-در مقام جواب به این مسأله ما می گوئیم در این دنیا رخ دادهائی که اتفاق می افتد اینها دو جور است . بعضی هایشان اتفاقاتی است و سنّت های جاری است . مانند اینکه آتش می سوزاند. ثمره ازدواج افراد تولد فرزندان است . در علاج بیماری ها داروها بکار می آیند . ما از اینها تعبیر به قوانین جاری و سنّت های اکثری می کنیم. ولی در این دنیا ما سنّت های اقلّی هم فراوان داریم که اینها را ثبت تاریخی دارند و قابل انکار نیستند.

مثلاً بارداری حضرت مریم بدون ازدواج که همه پیروان ادیان ، مسیحی و مسلمان به این عقیده معتقدند که حضرت مریم سلام الله علیها ، ایشان بکر زائی داشتند ، یعنی بدون تجربه ای از ازدواج ،  به تعبیر قرآن در آیه ۲۰ سوره مریم ،  وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ  ولی صاحب اولاد شدم. اسم این را سنّت اقلّی بگذاریم .

حضرت ابراهیم در آتش مهیب بابلی ها ، آنقدر آتش بزرگ بود که ایشان را نمی توانند نزدیک ببرند هُل می دهند به سمت آتش ، چون خودشان هم می سوختند ، سوار بر منجنیق می کنند و از دور پرتاب در آتش می کنند . ولی ایشان در آتش نمی سوزند . این یک بحث مسلّم تاریخی در حوادث بابل هست یا نیست ؟ این را چه چیزی بیان کنیم ؟ بگوئیم سنّت اقلّی است .

از این نمونه ها فراوان داریم . کسانی که دو قلب دارند . کسانی که چهار کلیه دارند . از این موارد خیلی فراوانند . اینها سنّت های اقلّی است . همه معجزات انبیاء در این Titel سنّت اقلّی قابل تببین است . همه کرامات اولیاء خدا به تعبیر بوعلی ، بوعلی آخرین کتابش الاشارات و التنبیهات است در که سه نمط ( فصل ) آخر  کتاب که در حوزه عرفانیات ایشان بحث می کند ، ایشان تصریح می کند که هر حادثه ای کُلُّ ما قَرَعَ سَمْعَکَ مِنَ الْعَجائِبِ فَذَرْهُ فی بُقْعَهِ الاِمْکانِ هرچیزی که ازحوادث روزگار  و دوران به گوش تو خورد تا زمانی که برهانی علیه آن نداری ، او را امکان پذیر بدان ، لذا با وجود سنّتهای اقلّی ما نمی توانیم ملاک بود و نبود را سنّتهای اکثری قرار دهیم .

 اشتباه عزیزانی که افراد معمّر ما را ۱۳۰ سال می گویند ، یا ۱۳۵ سال ما که بیشتر از این تجربه آن را نداریم ، اینها را ملاک گفتگوی عمر امام زمام علیه السلام قرار می دهند و با استناد سنّت اکثری ، حوادث اقلّی را انکار می کنند ، اشتباهشان همین مسأله است . بر این اساس باید همه حوادث اقلّی انکار شود .

در حالی که عقل هیچ فرد منصف و دقیقی این را نمی پذیرد . یعنی می گوئیم  بحث عمر طولانی امام زمان علیه السلام یک سنّت اقلّی است و این سنّت اقلّی در دنیا نمونه زیاد دارد . لذا قابل انکار نیست تا زمانی که ما برهان عقلی در ردّ آن نداشته باشیم .

۲ ما الان بیشتر از ۱۳۰ تا ۱۳۵ در دوران حاضر ، تاریخ بشر ثبت نکرده است . در کتابهای ترین ها مگر چقدر سابقه دارد ؟! حداکثری که ثبت کرده است همان ۱۳۰ تا ۱۳۵ سال است ، امّا اگر این کتاب ترین ها را می خواستند در طول تاریخ بنویسیند به ثبت تورات ۹۵۰ سال است . به ثبت روایات اسلامی ۲۵۰۰ سال است . ۹۵۰ سال براساس آیه سوره عنکبوت ، مال قبل از طوفان است ، یعنی آنی را که تورات نقل کرده است ، عدد درست است ، ولی باید عمر حضرت نوح را قبل از بعثت و بقاء حضرت نوح را بعد از طوفان به آن اضافه کرد . که در آن صورت ما به رقم ۲۵۰۰ می رسیم .

حال اگر  همان ۹۵۰ هم فرض کنیم ، بنابراین چنین چیزی در تاریخ بوده است حالا کتاب ترین های ما سابقه طولانی ندارد و این را ثبت نکرده است ولی در تاریخ بشر بوده است . افرادی با عمرهای بسیار طولانی تر .

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت - بخش سوم

حضرت خضر علیه السلام اعتقاد همه مسلمانها است . که برای دوران حضرت  ذوالقرنین ،  پادشاه ممدوح قرآن است . حضرت خضر  ، در زمان حضرت موسی علیه السلام یک انسان میان سال بود فرض بگیریم ۵۰ سال ، از زمان حضرت موسی علیه السلام تا زمان حضرت عیسی علیه السلام به نقل تورات ۱۳۵۰ سال است . از زمان حضرت عیسی علیه السلام تا زمان حاضر ۲۰۲۱ سال ، حال جمع که بزنیم ، حدوداً ۳۴۰۰ سال ، بنابراین عمر حضرت خضر علیه السلام الان حدود  ۳۴۰۰ سال است .

عمر صاحب الزمان علیه السلام به نقل ، اعتقادات شیعی هنوز نصف عمر حضرت نوح علیه السلام و ثلث عمر حضرت خضر علیه السلام نیست . .وقتی شما آن را از لحاظ تاریخی می پذیرید چرا این را غیر تاریخی حساب می کنید . هر سه اینها سنّت های اقلّی هستند .

۳  شیطان به عنوان یکی از مخلوقات خدا مورد قبول همه ادیان ، بدون استثناء  است . حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند شیطان ۶۰۰۰ سال قبل از حضرت آدم علیه السلام خدا را بندگی می کرده است و خودشان هم می فرمایند که نمی خواهم بگویم که این سال ، چه سالی بود.

حال ما فرض می گیریم که سال دنیا بود . از زمان حضرت آدم تا الان چقدر می گذرد ؟ حداقلی را که بیان می کنند ۸۰۰۰ سال ، شش هزار سال هم قبل از حضرت آدم بندگی می کرده است . زمان رانده شدن شیطان به دلیل عدم سجده به حضرت آدم برای بعد از خلقت حضرت آدم است . بنابراین عمر شیطان الان حداقل ۱۴۰۰۰ سال است . وقتی که شیطان عدو خدا و دین به اذن چه کسی اینهمه عمر کرده است ؟! جز این که به اذن خداوند چنین  عمر طولانی نصیبش شده است بعد تعجب دارد اگر که حجّت خدا یک دهم این مقدار عمر را به اذن خدا داشته باشد ؟؟ آنهم برای اجرای وعده های الهی ؟؟

این که نمی شود « بائک تجرّ و بائی لم تجرّ» ؟ تو که بگوئی ب حرف جر است من بگویم ب حرف جر نیست؟

اگر آن منطق را شما بپذیرید این منطق را هم باید بپذیرید . این مسأله جزو مشترکات مقبول بشر است . کتاب تورات چهار پنجمش تاریخ است . ما از زمان حضرت نوح تاریخ نداریم . این برا از بین رفتن مدارک بشر است . والاّ آن کتاب قدیمی ترین تاریخی که الان موجود است . داستان حضرت نوح در تورات است . لذا امروزه در میان بشر ، اینها جزو معتقدات عامه افراد بشر به حساب می آید ، اختصاصی به یهودی های خاصی که پیرو تورات هستند هم ندارد .

قرآن در داستان حضرت یونس که یونس سوار کشتی شد ، نهنگ به کشتی حمله کرد ، اینها دیدند که یا باید همه در دریا واژگون شوند و از بین بروند یا باید یک نفر را قربانی کنند که نهنگ به طعمه خودش برسد و این کشتی به ساحل نجات برسد . دو سه مرتبه قرعه انداختند ، به نام حضرت یونس افتاد . یونس را داخل دریا پرتاب کردند ، نهنگ یونس را خورد ، قرآن در آیه ۱۴۳ سوره صافات  می فرماید : فَلَوْلَا أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ . اگر نه این بود که حضرت یونس در دل نهنگ  تسبیح خدا می گفت لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ تا روز قیامت باید در دل این ماهی باقی می ماند . یعنی می شود کسی در آن شرایط سخت زندگی در دل ماهی زنده باشد ، باقی باشد ، تا قیام قیامت ، چرا ما نجاتش دادیم ؟ چون تسبیح خدا می گفت . این عقیده در یهود و مسیحیت هم هست و فقط مختص قرآن نیست .

بنابراین این آیه نشان می دهد که عمر طولانی کاملاً شدنی است و آن کسانی که زیربار این مسأله نمی روند باید یکی از این منطق ها و مسائل را بپذیرند .

خلاصه مطالب :

۱-بحث سنّت اقلّی و اکثری را بیان کردیم و اینکه عمر طولانی از سنّت های اقلّی است  و سنّت اکثری نمی تواند زمینه انکار سنّت اقلّی شود .

۲-ما در تاریخ نمونه های متعدد از معمّرینی داریم که عمر طولانی امام زمان علیه السلام را پشت سر گذاشتند یعنی دو برابر یا سه برابر آن حضرت عمر کرده اند لذا اسناد تاریخی بر امکان چنین عمر طولانی هستند .

۳- شیطان اند . شیطان الان عمرش ۱۴۰۰۰سال است اگر شما این را می پذیرید، می روید انکار کنید و یا درباره عمر طولانی صاحب الزمان تحقیق کنید ؟ این مسأله تاریخی و Objective نیست ؟

۴-یک شاهد از قرآن در مورد حضرت یونس سلام الله علیه گفتیم .

التماس دعای فرج

«بازگشت به صفحه مجموعه پاسخ به شبهات مهدویت»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.