حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

ای مردم!
خداوند او را سرپرست و امام شما قرار داده و پیروى ‏اش را بر مهاجران و انصار و تابعین واجب نموده است. اجراى گفتار و فرمانش بر صحرانشینان و شهروندان، و بر عجم و عرب و آزاده و برده و کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و هر یکتاپرست لازم است. امرش نافذ است و مخالف او از درگاه خداوند رانده می شود. و رحمت خدا بر کسی است که او را تصدیق و از او تبعیت نماید. البتّه که خداوند، او و شنوایان سخنش و پیروان راهش را آمرزیده است .

ای مردم!  
علی(ع) پس از خدا و رسول(ص) صاحب اختیار شماست و خداوند تبارک و تعالى آیه ‏اى بر من نازل فرموده که: «همانا تنها ولى و سرپرست و صاحب اختیار شما، خداوند و پیامبرش و مؤمنانى‏ اند که نماز به ‏پا مى ‏دارند و در رکوع زکات مى‏ پردازند» . (مائده / ۵۵) و قطعاً علىّ‏ بن ابى‏طالب، نماز به‏ پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
ای مردم!  
من در تبلیغ آن‏چه خداوند بر من نازل فرموده، کوتاهى نکرده‏  و اکنون سبب نزول آیه را بیان مى‏ کنم: همانا جبرئیل از سوى سلام (نام خداوند) سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد که در این مکان به ‏پا خیزم و به هر سفید و سیاهى اعلام کنم که علىّ ‏بن ابى‏طالب، برادر و وصىّ و جانشین من در میان امّت و امام پس از من است. جایگاه او نسبت به من، مانند  جایگاه هارون است نسبت به موسى(ع) ؛ جز این‏که پیامبرى پس از من نخواهد بود.

ای مردم!
او را فراموش نکنید و از امامتش برنتابید و از سرپرستى‏ اش نگریزید. چرا که شما را به درستى و راستى هدایت می کند و خود نیز بدان عمل مى ‏کند . او باطل را نابود کرده و شما را از آن بازدارد و هرگز نکوهشِ نکوهش‏گران او را از کار خدا باز ندارد. او نخستین مؤمن به خدا و رسول اوست و هیچ کس در ایمان به من از او سبقت نجسته است. او جان خود را فداى رسول‏ خدا کرده و با او همراه بوده است. تنها او همراه رسول‏ خدا عبادت مى ‏کرد و جز او از مردان کسى چنین نبود. على اوّلین نمازگزار و پرستش ‏کننده‏ ى همراه من است .از جانب خدا به ‏او دستوردادم تا (در شب هجرت) در بستر من بیارامد و او نیز فرمان برده، پذیرفت که جان خود را فداى من کند .

ای مردم!  
حلالی نیست مگر آن‏چه خدا و رسول(ص) او و امامان(ع) حلال بدانند و  حرامی مگر آن‏چه آنان حرام بدانند. خداوند عزّوجلّ حلال و حرام را به من شناسانده و من آموخته ‏هایم را از کتاب خدا و حلال و حرام در اختیار على گذاشته ‏ام . هیچ دانشى نیست مگر این‏که خداوند آن را  در قلب من جای داده  و من تمامى آن را در جان على، امام پرهیزکاران، ضبط کرده‏ ام و دانشى نبوده مگر آن‏که به على آموخته ‏ام .

ای مردم!
براى آخرین بار در این اجتماع به پا ایستاده، (با شما سخن مى ‏گویم) سخنم را شنیده، پیروى کنید و فرمان پروردگارتان را گردن گذارید که خداوند عزّوجلّ صاحب اختیار و سرپرست و معبود شماست و سپس فرستاده و پیامبر او سرپرست شماست که اکنون با شما سخن مى‏ گوید و سپس به فرمان خداوند على ولى و امام شماست و پس از علی(ع) امامت در فرزندان من از نسل على خواهد بود تا برپایى رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید .

ای مردم!
در قرآن اندیشه کنید و ژرفاى آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهات آن پیروى ننمایید . به خداوند سوگند که باطن‏ها و تفسیر آن را روشن نمى‏ کند مگر همین‏که دست و بازوى او را گرفته و بالا آورده ‏ام و اعلام مى ‏دارم:هر آن‏کس که من سرپرست اویم، این على سرپرست اوست و او على، فرزند ابى‏طالب، برادر و وصىّ من است ؛ ولایت و سرپرستى او حکمى از سوى خداست که بر من فروفرستاده است .
ای مردم! 
به خدا قسم پیامبران پیشین به ظهورم بشارت داده ‏اند و همانا من آخرین پیامبر و حجت خدا بر همه آفریدگانِ آسمانها و زمینم. هر ‏کس در این موضوع تردید کند به کفر جاهلىت درآمده و هر کس در چیزی از سخنان امروزم تردید کند، در تمامى محتواى رسالت من شک کرده است. و هر کس در امامت یکى از امامان (ع) شک کند در همه آنان شک کرده است و جایگاه ناباوران امامت ما، آتش دوزخ خواهد بود.
ای مردم!
او رابرتر بدانید که خداوند او را برترى داده و پیشوایى او را پذیرا باشید که خداوند او را (به امامت) نصب کرده است .او امام از جانب خداست و خداوند هرگز توبه ‏ى منکر او را نپذیرد و چنین کسى را نیامرزد قطعاً خداوند مخالف او را به عذاب دردناک جاودانه کیفر خواهد کرد . پس، بترسید از مخالفت کردن با او و گرنه در آتشى خواهید افتاد که آتش‏گیره ‏ى آن مردمان‏اند و سنگ ها هستند و براى کافران مهیا شده است.
ای مردم!
کیست سزاوارتر از شمایان به شما؟ گفتند: خداوند و رسول او . آن‏گاه فرمود: آن‏که من سرپرست اویم، پس این على ولى و سرپرست اوست . خداوندا! پذیراى ولایت او را دوست بدار و دشمن او را دشمن دار و یار او را یارى کن و رهاکننده‏ ى او را تنها گذار . ای مردم!  این على است برادر و وصى و نگاهبان دانش من و جاى‏نشین من در میان امّت و ایمان آورندگان به من و بر تفسیر کتاب خدا . او مردمان را به سوى خدا بخواند و به آن‏چه موجب خشنودى اوست، عمل کند و با دشمنان او ستیز نماید.
ای مردم!  
همانا على و پاکان از فرزندانم از نسل او امانت‏داران خداوند در میان آفریدگان و حاکمان او، در زمین ‏اند . هشدار که من وظیفه‏ ى خود را ادا کردم . وظیفه ‏ام را ابلاغ کردم و به گوش شما رساندم . هشدار که روشن نمودم . بدانید که این سخن خدا بود و من از سوى او سخن گفتم. بدانید که هرگز به جز این برادرم، کسى نباید «امیرالمؤمنین» خوانده شود . هشدار که پس از من، امارت مؤمنان براى کسى جز او روا نباشد .
ای مردم!
همانا على و پاکان از فرزندانم از نسل او، یادگار گران‏سنگ کوچک‏ترند و قرآن، یادگار ارزشمند بزرگ‏تر . هر یک از این دو از دیگر همراه خود حکایت مى‏ کند و با آن سازگار است . آن دو هرگز از هم جدا نمى ‏شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .
ای مردم!
به ‏راستى که شیطانِ اغواگر، آدم را بخاطر حسد از بهشت راند. مباد شما به على حسد ورزید که آن‏گاه کرده‏هایتان نابود و گام‏هایتان لغزان خواهد شد. آدم (ع) که برگزیده‏ ى خداى عزّوجلّ بود به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد. پس حال شما که برگزیده خدا نیستید- و دشمنان خدا نیز از میان شمایند چگونه خواهد بود؟
ای مردم!  
على یاور دین خدا و دفاع ‏کننده ‏ى از رسول اوست. و او پرهیزکار، پاکیزه و هدایتگر و هدایت شده است. پیامبرتان برترین پیامبران، جانشینش در میان شما برترین جانشینان و فرزندانش برترین اوصیایند .فرزندان پیامبران از نسل آنان‏اند و فرزندان من از نسل امیرالمؤمنین على (ع) است.
ای مردم!
این على (ع) است. یاورترین، سزاوارترین، نزدیک‏ترین و گران‏قدرترین شما است نسبت به من. خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم. آیه‏ ى رضایتى در قرآن نیست مگر درباره‏ ى او و هرگاه خداوند مؤمنان را خطاب نموده، به او آغاز کرده است و آیه‏ ى ستایشى نازل نگشته مگر درباره‏ ى او و در سوره‏ ى «هل أتى على الإنسان» گواهى بر بهشت نداده مگر براى او و آن را در حقّ غیر او فرو نیاورده و به ‏وسیله‏ ى آن جز او را نستوده است .
ای مردم!
به‏ زودى پس از من امامانى خواهند آمد و شما را به آتش خواهند خواند. آنان در روز رستاخیز، تنها و بى ‏یاور خواهند بود. آگاه باشید که خداوند و من از آنان بی زاریم و حتماً آنان و یاران و پیروان و تابعانشان در پست‏ ترین جایگاه آتش خواهند بودچه جایگاه بدى است منزل گاه متکبران.
ای مردم!
هشدارتان مى‏ دهم: همانا من رسول خدایم . پیش از من نیز رسولانى آمده و سپرى شده ‏اند. پس آیا اگر بمیرم یا کشته شوم، به جاهلیت برمى ‏گردید؟ «و آن‏که به قهقرا برگردد، هرگز خدا را زیانى نخواهد رسانید و او سپاس‏گزاران را پاداش خواهد داد» . (آل‏ عمران / ۱۴۴) بدانید على و فرزندان من از نسل او سپاس‏گزار‏ان هستند.
ای مردم
آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَالنَّورِ الَّذى أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى أَدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ؛ ایمان آورید به خدا و رسول او و نورى که همراهش فرود آمده پیش از آن‏که چهره‏ ها را تباه و واژگونه کنیم، یا چونان اصحاب روز شنبه (یهودیانى که بر خدا نیرنگ آوردند) رانده شوید». (نساء / ۴۷)
به خدا سوگند که مقصود خدا از این آیه، گروهى از صحابه ‏اند که آنان را با نام و نَسَب مى ‏شناسم لیکن به پرده‏پوشى کارشان مأمورم . پس هر کس پایه ‏ى کار خویش را محبت یا خشم على در دل قرار دهد و بداند که ارزش عمل او، وابسته به آن است. نور از سوى خداوند عزّوجلّ در جان من، سپس در جان علىّ ‏بن ابى‏طالب و آن‏گاه در نسل‏او تا قائم مهدى – که حقّ خدا وتمامى حقّ ما را مى ‏ستاند – جاى گرفته است.
ای مردم!
صراط مستقیم خداوند که فرمان به پیروى از آن داده منم. سپس على و آن‏گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان هدایت ‏اند که به راستى و درستى راه مى‏ برند و به حق دادگرى مى ‏کنند.
ای مردم!
همانا خداوند مرا امر و نهی فرموده و من نیز به دستور او به على امر و نهى کرده‏ ام؛ پس دانش امر و نهى در نزد على است . فرمان او را بشنوید تا سلامت مانید و اطاعتش کنید تا هدایت شوید و از آن‏چه باز مى‏ دارد، خوددارى کنید تا راه یابید و به سوى مقصد او حرکت کنید«و هرگز راه‏هاى پراکنده، شما را از راه او بازندارد» . (انعام / ۱۵۳)
ای مردم!
اینک جانشینى خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت در نسل خود تا برپایى روز رستاخیز به جاى مى‏ گذارم. اکنون، مأموریت تبلیغى خود را انجام دادم تا حجت بر هر شاهد و غایب باشد و نیز بر همه‏ ى آنان که زاده شده یا نشده ‏اند. پس بایسته است، این سخن را حاضران به غایبان و فرزنداران به فرزندان تا برپایى رستاخیز ابلاغ کنند»
ای مردم!  
همانا من انذارگرم و على بشار ت‏دهنده است
من بیم   ‏دهنده ‏ا م و على راهنماست.
من پیامبرم و على وصىّ من است.
من رسول‏ام و على، امام و وصىّ پس از من است و پس از او امامان، فرزندان اویند.
آگاه باشید! من والد آنان و ایشان از صلب اویند.
ای مردم!
هشدار! که خداوند درباره‏ى دشمنان امامان فرماید: «هر گروه از آنان که در جهنّم انداخته شوند، نگاهبانان از آنان مى‏ پرسند: مگر بر شما ترساننده ‏اى نیامد؟ گفتند: چرا! لیکن تکذیب کرده، گفتیم: خداوند خبرى نداده و شمایان نیستید مگر در گمراهى بزرگ و نیز مى‏ گویند: اگر سخن خدا را مى‏ شنیدیم یا اندیشه مى‏ کردیم، اکنون در میان اهل آتش نبودیم . پس اینان به گناه خود اعتراف نمودند، پس دور باد دوزخیان از رحمت خدا» (ملک / ۱۱ – ۸)
ای مردم
خداوند در کتاب خود از دوستان امامان چنین یاد کرده:
« هیچ قومى را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمى‏ یابى که با دشمنان خدا و رسولش دوستى کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛ آنان کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحه دلهایشان نوشته و با روحى از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، و آنها را در باغهایى از بهشت وارد مى‏ کند که نهرها از زیر (درختانش) جارى است، جاودانه در آن مى ‏مانند؛ خدا از آنها خشنود است، و آنان نیز از خدا خشنودند؛ آنها «حزب اللَّه» اند؛ بدانید «حزب اللَّه» پیروزان و رستگارانند » . (مجادله/ ۲۲)
ای مردم!
من پیام خدا را برایتان آشکار کرده، تفهیم نموده ‏ام و این على است که پس از من، شما را آگاه مى‏ کند. اینک شما را مى‏ خوانم که پس از پایان خطبه، براى انجام بیعت با او و اقرار به امامتش، با من و سپس با او دست دهید .من با خدا بیعت کرده ‏ام و على با من پیمان بسته است و اکنون از سوى خداى عزّوجلّ بر امامت او از شمایان پیمان مى‏ گیرم.
آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدى، از ماست… او از پروردگارش خبر دهد و نشانه‏ هاى او را برپا کند و استحکام بخشد. اوست بالیده و استوار. هموست که اختیار امور جهانیان به او سپرده شده. پیشینیان از قرن‏ها ظهور او را پیش‏گویى کرده ‏اند. اوست حجّت پایدار و پس از او حجّتى نخواهد بود. راستى و روشنایى جز با او نیست. کسى بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده‏ى او، یارى نخواهد گشت .او ولىّ خدا در زمین، داور او در میان مردم و امانت‏دار امور آشکار و نهان است
آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدى، از ماست. او بر تمامى ادیان، چیره خواهد بود. اوست انتقام‏ گیرنده‏ ى از ستمکاران. اوست فتح‏ کننده‏ ى دژها و منهدم‏ کننده‏ ى آن‏ها.اوست چیره بر تمامى قبایل مشرکان و رهنماى آنان.اوست خون‏خواه تمامى اولیاى خدا .همانا او یاور دین خداست.او از دریایى ژرف، پیمانه‏ هایى افزون گیرد.او هر ارزشمندى را به اندازه‏ ى ارزش او و هر نادان و بى‏ارزشى را به اندازه‏ى نادانى‏اش نشان‏دار کند.او نیکو و برگزیده‏ى خداست. اوست میراث‏ دار دانش‏ها و احاطه‏ دار بر اِدراک‏ها .
ای مردم!
نماز به پا دارید و زکات بپردازید و به معروف فرمان دهید و از منکر بازدارید . برترین بخش امر به معروف این است که به گفته‏ى من – درباره‏ى امامت و ولایت على و فرزندان او – برسید و سخنم را به دیگران برسانید و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و آنان را از ناسازگارى با من بازدارید که این سخنان، فرمان خدا و من است. هیچ امر به معروف و نهى از منکرى جز با امام معصوم تحقّق و کمال نمى‏ یابد .
ای مردم!
حلال و حرام بیش از آن است که به شماره آورم و یک‏جا بیان کنم و به حلال فرمان دهم و از حرام باز دارم. از این روى مأمورم که از شما پیمان بگیرم که دست دردست من نهید در پذیرش آن‏چه از سوى خداوند عزّوجلّ درباره ‏ى على امیرمؤمنان و اوصیاى پس از او که از من و اویند آورده ام. این امامت در میان آنان پایدار است و آخرین آنها، مهدى است…
ای مردم!
نماز را به‏ پا دارید و زکات پردازید ؛ همان‏سان که خداوند عزّوجلّ امر فرموده است. پس اگر زمان طولانی بر شما گذشت و کوتاهى کردید و یا از یاد بردید، على صاحب اختیار و تبیین‏ کننده‏ ى بر شماست. همو که خداوند عزّوجلّ پس از من، او را امانت‏دار خویش در میان آفریدگان نهاده است. او از من و من از اویم . همانا او و جانشینانش که از فرزندان من هستند به پرسش‏هایتان پاسخ داده و آن‏چه را نمى ‏دانید، به شما مى ‏آموزند .
پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
حقّ على بر اين امّت همچون حقّ پدر است بر فرزندش

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “بخشهایی از خطبه غدیر (عکس نوشته)”
  1. سلام در مورد اسرای کربلا از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام –چگونگی حرکت آنان از کربلا تا شام -افشاگری حضرت زینب و امام سجاد -تسلیم شدن یزید در مقابل امام سجاد–چند فایل روی سایت بگذارید.متشکرم

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.