حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت 

10- توصیف قرآن از دوران حکومت امام زمان علیه السلام ( آیه ی 55 سوره ی نور)

مجموعه سخنرانی های کوتاه آقای دکتر محمد هادی قندهاری پیرامون امام عصر علیه السلام

فایل تصویری

دریافت کلیپ

فایل صوتی

دریافت فایل

متن پیاده شده:

بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن و روایات توصیفات فراوانی از نحوه حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور و غلبه ایشان بر کشورهای مختلف و بلاد گوناگون عالم و اهداف آن حکومت جهانی داریم که اطلاع از آن بسیار لازم و ضروری است .

قرآن در باره اهداف حکومت حضرت بقیه الله ارواحنا له الفدا در آیه ۵۵ سوره نور نکات بسیار جالبی را اشاره کرده است. حتی اهل سنت نیز این آیه را درباره ظهور حضرت مهدی علیه السلام می دانند .

اساساً ظاهر این آیه در فرهنگ اسلامی جز ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف مصداق دیگری نمی تواند داشته باشد .

خدای متعال در این آیه می فرماید :

وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ  النور : 55

خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين جانشين خود قرار دهد؛ همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين خود قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گرداند، تا مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد؛ آنانند كه نافرمانند.

خدا به افراد مومن و نیکوکار شما وعده داده است و  خدای متعال خلف وعده نمی کند ( ان الله لا یخلف المیعاد) .وعده خدا قطعاً تحقق پیدا می کند:

1- قطعاً ما آنها را به خلافت و حاکمیت زمین خواهیم رساند آنگونه که این استخلاف را به بعضی از پیشینیان آنها داده بودیم. (  شاید منظور از حکومت حضرت سلیمان در اورشلیم باشد)

 همه دنیا یک حکومت می‌شود یک ملت می‌شود یک پرچم می‌شود و یک دولت و یک قانون می شود و همه مردم دنیا هم وطن می شوند . صلح ، آسایش، آرامش بر دنیا حاکم خواهد شد  و جنگ و رقابتی وجود نخواهد داشت . پس حکومت جهانی واحد اولین وعده خدا درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

2- حتماً و قطعاً ما آن دینی را که خدا از آن دین برای مردم خوشنود است ، به قدرت و حاکمیت می رسانیم .این دین ، دین روز غدیر است :

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت - بخش پانزدهم

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً المائدة : 3

لذا آن دین در ایام پیروزی امام زمان علیه السلام به قدرت می رسد و دین حاکم بر دنیا خواهد بود. اسلام شیعی با فقه جعفری بر همه ی مکاتب غلبه خواهد کرد.

3- ترس از جنگ نیست چون دولت دیگری نیست. ترس از فقر نیست زیرا آنقدر برکت فراوان است آنقدر میبارد آنقدر برکت از زمین می روید که فقری نخواهد بود. همه ثروت ها که قبلاً صرف فساد و فسق و فجور می شد صرف آبادانی و عمران می شود لذا برای اولین‌بار فقر و بدبختی از دنیا رخت برمی بندد. قانون بر دنیا حاکم خواهد شد لذا ترس  از ضایع شدن حقوق وجود نخواهدداشت. شیاطین  همه از بین می روند.

 وقتی ابلیس از خدای متعال تقاضا کرد که به من عمر طولانی بده که تا قیامت من زنده باشم، خدای متعال به او خطاب کرد:

فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ  إِلى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ

ما به تو مهلت می دهیم ولی تا وقت معلوم  که در روایات شیعه و سنی روز ظهور امام زمان علیه السلام است.  پس وسوسه گری در قلب ها وجود نخواهد داشت.  شیاطین انسی و رئوس ضلالت و فساد هم در روی زمین همه از بین خواهند رفت و لذا محیط،  محیط تقوا خواهد بود.

4- همه مرا می پرستند و به هیچ مقداری به من شرک نمی ورزند.آتش پرستی از بین می‌رود ، بت پرستی وعیسی پرستی و … همه از بین می‌رود و همه مردم دنیا بر کلمه توحید اجتماع می‌کنند،  یعنی برای اولین‌بار آفرینش به هدف اساسی به خود که بندگی خدا و توحید باشد خواهد رسید . لذا هم اهل سنت هم شیعیان نقل کرده اند که اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خدا آن یک روز را آنقدر طولانی می گرداند تا این وقت وعده الهی محقق شود زیرا با این وعده هدف آفرینش محقق می‌شود.

 طول حکومت امام زمان را در روایات هفت یا هشت گفته اند اما در روایات شیعه این هفت را چنین بیان کرده اند که هر سال آن  مانند ۱۰ سال است. بعضی ۱۹ سال و اندی و بعضی روایات دیگر ۳۰۹ سال به تعداد سال خواب اصحاب کهف گفته اند.

به دلیل اینکه ما در دعای فرج می خوانیم : حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً و تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا ، عمر حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه به دعای ما بستگی  دارد و به دعای ما می‌تواند افزایش پیدا کند.

خدایا به امام زمان علیه السلام عمری طولانی و حکومتی طولانی‌تر عنایت بفرما

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت – بخش دهم”
  1. سلام علیکم خداوند شما ومجموعهشما رو حفظ کنهاجرتون با امام عصر عج

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.