حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
در صحيحين نيامده است!
۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۲
پ
پ
شايد اغلب دوستاني كه با برادران اهل سنت، پيرامون نصوص امامت (آيات و احاديثي كه شيعه آنها را به عنوان دلايل متقن و صريح در اثبات امامت اميرالمؤمنين(ع) و ساير امامان(ع) ارائه مي‌كند.) بحث و گفتگو كرده‌اند، اين جمله را از ايشان شنيده باشند كه فلان حديث در صحيحين (صحيح بخاري و صحيح مسلم، مهم‌ترين كتابهاي حديثي در نزد اهل سنت) نيامده است.
من مي‌خواهم پيرامون جمله \”در صحيحين نيامده است\”، سخناني چند، به نقل از يكي از دانشمندان معاصر اهل سنت ـ كه اتفاقا وهابي هم است ـ باز گويم. اين دانشمند سني، شيخ عبدالمحسن العباد نام دارد. وي از شخصيتهاي علمي عربستان و استاد دانشگاه اسلامي مدينه منوره بوده است (نمي‌دانم كه ايشان هنوز در قيد حيات هست يا خير). سخنان اين عالم اهل سنت را از يكي از نوشته‌هاي وي به نام \”الرد علي من كذب بالاحاديث الصحيحه الوارده في المهدي\” نقل مي‌كنم. موضوع اين نوشتار همان طور كه از عنوانش بر مي‌آيد، پاسخ به كساني است كه احاديث صحيح پيرامون مهدي را تكذيب كرده‌اند.
نوشتار فوق به همراه نوشته ديگري از همين عالم سني ـ كه آن هم درباره اثبات اصالت اعتقاد به مهدويت است ـ توسط آقاي سيد‌هادي خسروشاهي، ترجمه و تحت عنوان \”مصلح جهاني و مهدي موعود از ديدگاه اهل سنت\”به وسيله انتشارات اطلاعات چاپ شده است. آنچه من از اين كتاب نقل مي‌كنم در چاپ دوم اين كتاب (1374 شمسي) و در صفحات 173 تا 174 آمده است.‌
\”عدم درج حديث در صحيحين، دليلي بر ضعف آن در نزد شيخين : بخاري و مسلم نيست. زيرا آن دو هرگز مدعي آن نبوده‌اند كه در صحاح آنها هر آنچه صحيح است به تمام و كمال نقل و ضبط شده است. يا اينكه از آنها نقل نشده كه قصد جمع‌آوري كليه احاديث صحيح را داشته‌اند، تا بتوان گفت هر آنچه در صحيحين نيامده، ضعيف است. بلكه بخاري و مسلم بر خلاف اين مطلب تصريح دارند. «ابن عمرو» در كتاب علوم‌الحديث مي‌گويد : «بخاري و مسلم كليه احاديث صحيح را در صحيحين ضبط نكرده و به اين امر پايبند نبوده‌اند.»
از بخاري نقل شده كه گفته است : «در كتاب جامع خودم چيزي جز آنچه صحيح است نياورده‌ام ولي به علت كثرت احاديث از نقل برخي احاديث صحيح، صرف نظر كرده‌ام.» و از مسلم نيز نقل شده كه وي گفته است : «هر آنچه نزد من بوده و در اين كتاب، آورده‌ام، صحيح نيست، بلكه من هر آنچه مورد اتفاق همگان بوده، در اينجا گرد آورده‌ام.»
«حافظ ابن حجر» در مقدمه فتح‌الباري (كتابي است در شرح صحيح بخاري) مي‌گويد : «اسماعيلي به نقل از بخاري روايت كرده و از قول وي گفته است : «در اين كتاب جز (حديث) صحيح نياورده‌ام و آنچه از حديث صحيح فرو گذاشته‌ام، از احاديثي كه نقل كرده‌ام بيشتر است.»» \”
پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
دوست داران علی علیه السلام (حدیث رایت)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.