و الْإمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی اِلّا اَنَّهُ لا نَبِیَّ بَعْدی
و (علی علیه السلام) امام پس از من است. هموکه جایگاه اش نسبت به من، بهسان هارون نسبت به موسی است؛ مگر اینکه پیامبری پس از من نخواهد بود.
توضیح:
«وَ الْإمامُ مِنْ بَعْدی»: پس از من علی پیشواست. واژهی امام، خَلیفَه، وِصِی و اَخی، همهی ابعاد مختلف شخصیت جانشین پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله را مشخص و مرتب میسازد. او امام و پیشوای پس از من است که جایگاه او نسبت به من، جایگاه هارون نسبت به موسی است.
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله تشبیهها و نسبتهایی مانند: «أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی»(۱) را در مورد امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمودهاند.
از این عبارات معلوم میشود فرهنگ مردم مدینه، فرهنگی بوده که هارون و موسی علیهماالسلام و مسألهی جانشینی را خوب میشناختند. یهودیانِ پیش از بعثت پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله بشارتهایی را در تورات خوانده بودند و میدانستند که پیامبر آخرالزّمان در یثرب ظهور میکند و حکومت تشکیل میدهد.
با این خبر، یهودیان در اطراف مدینه باغ و خانه خریده بودند و آماده بودند و در مدینه بسیار نفوذ داشتند. مشرکان مدینه و عرب، در اثر انتقال یهودیان در اطراف مدینه و خود مدینه با اصطلاحِ موسی و هارون علیهماالسلام آشنا بودند. رسول خدا صلیالله علیه و آله در مقابل آن جمعیّت انبوه، میفرمایند: جایگاه او نسبت به من، جایگاه هارون نسبت به موسی است. سپس میفرمایند: «اِلّا اَنَّهُ لا نَبیَّ بَعدی»: مگر اینکه پس از من پیامبری نخواهد بود.
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وزارت هارون نسبت به موسی علیهماالسلام را مشَبَّهٌ بِه و وزارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام را نسبت به خودشان مُشَبّه قرار میدهند.
چون هارون و موسی علیهماالسلام هر دو پیامبر و نبی بودند، میفرمایند: علی نبی نیست، ولی هارون نبی بوده.
📚 ۱) بحارالأنوار؛ ج ۴ ص ۶۹٫
ثبت دیدگاه